zonder toestemming inschrijven kind, mag dat?

ik verhuur een zelfstandige woonruimte aan 1 volwassen persoon, zij heeft haar kind van 13 jaar zonder mijn schriftelijke toestemming en medeweten ingeschreven in het GBA, mag dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Antoni
7 jaar geleden
Als reactie op het antwoord bij deze vraag http://www.startpagina.nl/v/financien-werk/financien/huren-vastgoed/vraag/604231/probleem-huurder schreef je: "inmiddels is eea in beheer bij een vertrouwensvol jurist". Hij of zij kan je vast ook helpen met een antwoord op deze vraag.
Erna55
7 jaar geleden
De zesde keer dat je vragen stelt over je huurder.
Er is een advokaat . Waarom blijf je hier vragen stellen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat een advocaat al snel 500 euro per uur kost, waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag me af of dat kan, inschrijven zonder toestemming van de hoofdbewoner. De meeste gemeenten doen dat niet zonder toestemming van de hoofdbewoner, andere gemeentes doen dat wel, maar sturen een brief na de inschrijving naar de hoofdbewoner met daarin het aantal personen dat ingeschreven staat in die woning.
Misschien is het hier fout gegaan omdat het om een minderjarige gaat. Als je dat nog niet gedaan hebt, vraag dan bij de gemeente na, hoeveel personen er ingeschreven staan in uw woning. Staat het kind toch ingeschreven zonder jouw medeweten, geef dat dan door bij de gemeente.
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B3162c39c-30df-45e6-805b-ba6d1cc88e78%7D
In de reactie van het antwoord van Inekez1 geef je echter aan wel toestemming te hebben gegeven, mits er een hoger huurbedrag betaald zou worden, voor zover ik weet is de huur om deze reden veel verhogen ook niet toegestaan.
Ik je adviseren deze vraag, in alle openheid bij je jurist neerleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Crea, de vragensteller is geen hoofdbewoner, maar verhuurt een zelfstandige woonruimte.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Tenzij jij heel nadrukkelijk in het huurcontract met die dame hebt staan dat de woning maar door 1 persoon, de huurder zelf, bewoond mag worden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er staat in het oorspronkelijke huurkontrakt duidelijk dat de woning aan 1 persoon verhuurd wordt inderdaad! Deze huurster heeft enkele maanden na het ingaan van DIE overeenkomst mij gevraagd of haar dochter van 13 bij haar mocht komen wonen, ik heb gezegd dat dit kon indien meerkosten betaald zouden worden, deze meerkosten heb ik haar schriftelijk van op de hoogte gebracht...ik kreeg daaarop geen reaktie, maar wel een volledige betaling, welke ik zie als instemming. NA deze eerste betaling gaf ze aan de verhoging bezwaarlijk te vinden, en vervolgens betaalde zij mij minder dan het eerder genoemde bedrag. De maand DAAROP heeft ze alleen de huur betaald voor haar alleen zoals dat in het oorspronkelijke bedrag staat aangegeven,... een jurist heeft haar inmiddels betaling van de achterstallige huur aangezegd en buitengerechtelijke kosten, maar deze huurster is niet van plan dit te betalen!
Ik ga komende maandag in kontakt met een verhuur-advocaat:! de dochter moet worden uitgeschreven uit de GBA, huurder kan hierdoor geen huurtoeslag aanvragen, want haar inkomen is te hoog(huurtoeslag had wel gekund als ik ingestemd zou hebben met inwoning dochter, want dan gaat de toeslagvoet omhoog....)zij schiet zich dus in haar eigen voet...omdat zij niet instemd met betalen meerkosten dochter, blokkeer ik nu voor haar de mogelijkheid tot verkrijgen huurtoeslag. Inekz1: ik hoop dat ik een gecompliceert verhaal wat duidelijk heb kunnen maken, en dank jou voor je inspanningen
Inekez1
7 jaar geleden
In het huurcontract staat dan wel dat er maar 1 persoon mag wonen, maar door jouw 'goedkeuring indien meerkosten' heb je ook zelf aangegeven dat het op zich geen probleem is als er 2 personen wonen. De woning en situatie zijn daar kennelijk geschikt voor. Misschien niet optimaal, maar dat is dan probleem van de huurder. Wat dat betreft is het lastig, zo niet onmogelijk, om dan nu alsnog te stellen dat de dochter er niet zou mogen wonen. Het is nog niet helemaal duidelijk waar die meerkosten dan voor zouden zijn. Zijn er daadwerkelijk meerkosten, bijvoorbeeld door extra gebruik van energie of water?
Als het alleen een verhoging van de kale huur is, dan is die verhoging wettelijk niet toegestaan. Huurder staat dan in haar recht om dat niet te betalen, en zou zelfs van jou het reeds betaalde (1 maand) kunnen terugvragen. Waar zijn die extra kosten op gebaseerd? Ik zie in deze situatie geen enkele reden waarom een rechter (als het zover zou komen) zou bepalen dat de dochter er niet mag wonen. Als jij daadwerkelijk extra kosten hebt door de inwonende dochter, dan dienen die door huurder betaald te worden. Heb jij die kosten niet, dan betaalt huurder + dochter gewoon de oorspronkelijke huurprijs. In Nederland is het nou eenmaal zo geregeld dat huurders enorm veel rechten hebben en het als particuliere verhuurder soms heel lastig is om vooraf alle regels, voorschriften en (on)mogelijkheden te doorgronden. Ik ben bang dat er niks anders op zit dan je neerleggen bij de situatie en hopen dat de huurder een keer uit zichzelf vertrekt naar een andere woning. Voor die dochter hoop ik van harte dat ze bij haar moeder woont omdat ze dat ook zelf wil, en niet alleen maar omdat moeder dan huurtoeslag kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp het ook niet. Je bent kennelijk akkoord gegaan met het feit dat dochter daar ook woont, er is alleen discussie over een eventuele verhoging van de huur (wat alleen maar kan als het een all-in prijs betreft trouwens). Uiteraard mag dochter daar dan ook ingeschreven staan. Sterker nog: dat is zij verplicht. Je bent verplicht je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont, waar zou dochter zich anders moeten inschrijven volgens jou? En er is natuurlijk geen schriftelijke toestemming nodig van de verhuurder voor iemand zich 'mag' inschrijven op het adres waar hij daadwerkelijk woont. Je was akkoord met het inwonen van de dochter (opnieuw: alleen over de huurprijs bestaat discussie) dus dan schrijft zij zich daar ook in. Lijkt me nogal logisch.
tinus1969
7 jaar geleden
Welke ´meerkosten´? Je verhuurt woonruimte, de prijs daarvan hangt niet af van het aantal bewoners.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enige meerkosten die ik kan bedenken zijn kosten voor gemeentelijke belastingen, maar dat is alleen als die echt méér worden én als jij die als verhuurder betaalt, ipv degene die het huurt.
Een zelfstandige woonruimte is een woning met eigen toegangsdeur die men van binnen en buiten op slot kan doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:
een eigen woon(slaap)kamer, een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel plus een eigen toilet met waterspoeling. Dit alles in tegenstelling tot kamerverhuur.

Ja de moeder mag haar eigen 13-jarige kind op haar woonadres laten bijschrijven. Dat mag zonder toestemming van de verhuurder van een zelfstandige woonruimte.
Zeker als zij het ouderlijk gezag heeft hetgeen al begonnen is na de geboorte van het kind. Het is deze ouder, in dit geval de moeder, die de wettelijke verblijfplaats bepaalt van het minderjarig kind.
Als de verhuurder het hier niet mee eens is, zal hij dit aan de rechtbank moeten voorleggen. De rechter zal het belang van de verhuurder afwegen tegen het belang en de rechten van de huurder. Een gebod en verbod in een huurovereenkomst moet namelijk redelijk zijn. Een absoluut verbod op laten bijschrijven door de moeder van een minderjarig kind is dat niet.
Als de verhuurder de huurder aan zulk een bedinging wil houden, dient de verhuurder daar een redelijk belang bij te hebben.
Besluit een rechtbank dat het belang van de verhuurder zwaarder weegt, dan kan de rechtbank de huurder dwingen het kind ergens anders te huisvesten of zelf te gaan verhuizen.
Voor zover bekend, heeft zulk een uitspraak nog nooit eerder plaatsgehad.
Bij de bijschrijving van een minderjarig kind is huurverhoging niet de norm. De moeder en kind vormen geen meerpersoonshuishouden, het kind is geen medehuurder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U kunt contact opnemen met een Huurrechtadvocaat oftewel een Advocaat voor verhuurders.
Een jurist kan een huurder niet zomaar betaling van achterstallige huur aanzeggen en dan ook alvast een rekening voor buitengerechtelijke kosten. U dient zelf eerst aanmaningen te versturen, met de huur die gebaseerd is op het huurcontract.
Dat zij eenmalig een hoger bedrag betaalt bewijst niet dat zij het met de verhoging eens was.
Huur betaalt men niet per persoon, maar per gehuurde woning. In dit geval een zelfstandige woonruimte, die uzelf gecreëerd hebt nadat er een samenwoningsvorm is opgeheven.
De huurster heeft het recht eerst de huurovereenkomst te laten toetsen door de huurcommissie. Uit deze toetsing kan zelfs een matiging van de huurprijs volgen.
Wat bedoelt u met toeslagvoet? In een vorige reactie schrijft u dat de huurster in de schuldsanering zit, nu schrijft u dat de huurster te veel verdient om huurtoeslag te krijgen. Of zij wel of geen recht heeft op huurtoeslag bepaalt de belastingdienst.
Inekez1
7 jaar geleden
@Joan, die toeslagvoet is wel van betekenis. Voor een eenpersoonshuishouden (= moeder zonder inwonend kind) krijg je geen huurtoeslag bij een inkomen boven + 22000 euro. Voor een meerpersoonshuishouden (= moeder met inwonend kind) is die grens 30000 euro.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1, "toeslagvoet" ? Waar zeg ik dat de huurster in haar situatie geen recht heeft op huurtoeslag?