Wat is een huis in duitsland waard?

Dag dames en heren, op dit moment heb ik een huis in duitsland op het oog. Vraagprijs is voor twee apartementjes (elk 75m2) en een winkel (ook zoiets m2) €100 000,- in Herne. Wordt onderhands verkocht (dus niet via immobolien ofzo). Mijn vraag is..hoe kan ik in duitsland weten wat een huis waard is? In nederland kunnen vele taxateuren in het systeem kijken naar huizen die in het verleden in de buurt verkocht zijn. En in dld?? Graag hulp.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
ronron1212
7 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/diversen/171107-wat-zijn-de-huizenprijzen-in-duitsland-in-2015-2016.html

Antwoorden (1)

Neem een lokale duitse makelaar in de arm.
In Duitsland wordt enorm gekeken naar de leeftijd van de woningen, veel meer dan in Nederland. Een beetje wat ouder pand wordt al snel tegen de vlakte gegooid en vervangen door nieuwbouw. Dat maakt een leegstaande kavel vaak duurder dan een kavel met een oud pand erop (i.v.m. de sloopkosten).
In Duitsland wordt veel meer in eigen opdracht gebouwd, in Nederland worden hele wijken met dezelfde huizen opgetrokken door één projectontwikkelaar. Het is dus veel lastiger woningen met elkaar te vergelijken omdat ze allemaal verschillen van elkaar. De lokale makelaar weet wat er lokaal speelt en wat redelijke prijzen zijn. Er zit ook verschil in bouwvoorschriften wat en pand weleens tot een kostenpost kan maken (bijv. het leggen van electriciteitskabels in de muur i.p.v. in buizen. Zijn de kabels verrot, dan kun je je halve huis slopen).
De verkoopprijzen in dorpen zijn vaak laag, alsmede de verhuurprijzen. Als je wil verhuren bedenk dan dat de huurbescherming nog strenger is dan in Nederland en de contracten langlopend zijn.
De kosten koper zijn ook wat hoger dan in Nederland, rond 6% voor alleen de verkoopmakelaar is heel normaal. En je moet 2 keer naar de notaris. Dat gaat meestal prima, maar de notaris is niet snel aansprakelijk te stellen als er problemen ontstaan.
Je hebt echt een lokale makelaar nodig die de lokale markt en de regelgeving kent. De contracten zijn bepalend en minder beschermd tegen fouten als in Nederland.
Onderhands verkopen gebeurt vrijwel niet, want je kunt als verkoper wel 10 makelaars in de arm nemen, maar alleen de makelaar die het huis daadwerkelijk verkoopt krijgt betaald. Wat wel gebeurt is dat adressen niet worden vermeld, waarmee de verkopende makelaar probeert te voorkomen dat je het direct van de eigenaar koopt en hij zijn provisie misloopt. Je ziet ook zelden een verkoop-bord in de tuin staan.
Kortom, staar je niet blind op de prijs, al kun je hele leuke panden kopen voor niet te veel geld. Vooral de grondprijs in dorpen is nogal laag. Bedenk ook voor de dorpen: hoe dichter bij de grens met Nederland, des te duurder de woning en de grond.
BTW. ik woon in Duitsland, heb een stuk kale grond gekocht en er nieuwbouw op laten zetten.