Kan een familielid antikraak wonen in mijn woning?

Ivm tijdelijk verblijf in het buitenland ben ik voornemens om mijn huis tijdelijk te laten bewonen. Liefst in de vorm van antikraak. Nu heb ik een familielid die dit graag zou doen. Ik kan nergens vinden of dit wel of niet mogelijk is dan wel of er beperkingen zijn tav het inzetten van antikraak.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K
tinus1969
7 jaar geleden
Huur of koop?
Hoe lang is het 'tijdelijk verblijf'?
SimonV
7 jaar geleden
Als er nog een hypotheek op rust zou je moeten checken wat de hypotheekverstrekker over anti-kraak zegt. Zie ook:
http://www.startpagina.nl/v/financien-werk/financien/huren-vastgoed/vraag/595315/alleen-huis-ouders-wonen

Antwoorden (1)

Als het een huurhuis is, kun je iemand te logeren hebben tijdens je tijdelijke verblijf. Is niets op tegen voor zover ik weet. Anti-kraak of niet, reden doet er niet toe : is een logé.

(Anti-kraak of niet: doet er toch niet toe? >>je mag NIET onderverhuren , neen , dat mag zeker niet.)

Als je een koophuis hebt, is het helemaal jouw zaak wat jij in je eigen huis doet. Wel of niet iemand in huis hebben tijdelijk of niet. Dat zijn jouw zaken.

Toegevoegd na 7 minuten:
In de link is een heel ander probleem aan de orde, maar wel kun je opmaken uit de tekst dat het "inhuren" van een kraakwacht toegestaan is. N.B. let op de voorwaarden > o.a. geen huur betalen! wel bijdrage in bepaalde kosten.

>>"Om te voorkomen dat die woning werd gekraakt, had zij een student als kraakwacht ingehuurd. Die student moest als ‘een goed huisvader’ op de woning passen. Hij betaalde geen huur, maar wél een bescheiden bijdrage van € 1.250 in de kosten van gas, water en licht voor een periode van 2,5 jaar."<<