Heb ik volgens de belastingdienst huisgenoten?

Ik kom in aanmerking voor huurtoeslag, maar ik kom er niet helemaal uit of ik bij de belastingdienst aan moet geven of ik huisgenoten heb. Mijn situatie is als volgt:

- Het huisnummer deel ik met 5 andere mensen;
- Dit huisnummer is verder onderverdeeld in B-02 en B-03 (3 mensen per nummer);
- Ik ben officieel woonachtig op B-03;
- Ik bezit een zelfstandige woonruimte (dwz eigen keuken, woon/slaapkamer, badkamer en toilet) die volledig afgesloten kan worden
- Conclusie: Alhoewel er 3 personen ingeschreven staan op B-03 heb ik toch een zelfstandige woonruimte die alleen voor mijzelf toegankelijk is

Ik heb gebeld met de belastingdienst en deze gaven aan dat ik inderdaad in aanmerking kwam voor huurtoeslag. Echter kwam ik bij het aanvraagformulier de vraag tegen of ik huisgenoten heb (die waarschijnlijk mee worden geteld als fiscale partners).

Wat moet ik hier invullen? Zijn de overige 2 bewoners van B-03 mijn huisgenoten/fiscale partners?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27K

Het beste antwoord

Fiscale partners zijn jullie sowieso niet; ik ga er tenminste vanuit dat jullie niet gehuwd zijn en/of samen kinderen hebben. Hooguit kun je dan toeslagpartner(s) zijn van elkaar, maar het is de vraag of dat hier het geval is.

De vraag is of er één huurcontract is voor het adres en jullie samen de huur betalen, of dat alle drie de bewoners - die zoals jij zegt allemaal een eigen zelfstandige woonruimte hebben die voldoet aan de criteria van de Belastingdienst - een eigen huurcontract hebben. In het eerste geval zijn jullie medebewoners, in het tweede geval niet.

Echter: de Belastingdienst gaat er in principe vanuit dat op één BRP- (vroeger: GBA-) adres één huishouden gevestigd is. Als dat in jullie geval anders is, zul je zélf bewijzen moeten overleggen waaruit blijkt dat dit het geval is. Dus je aparte huurcontracten, eventueel stukken waaruit blijkt dat jullie allemaal apart betalen voor energie en andere aansluitingen, een verklaring van de verhuurder, etc. Als je het idee hebt dat je voldoende kunt aantonen dat jullie écht allemaal een zelfstandige woning bewonen en dat jullie op geen enkele manier tot elkaars huishouden behoren, dan kun je gewoon invullen dat je geen medebewoners hebt. In eerste instantie zul je gewoon de toeslag uitbetaald krijgen. Als er bij de definitieve vaststelling problemen ontstaan en er geld teruggevorderd wordt, ga je in bezwaar. Als je twijfelt of je wel voldoende kunt aantonen dat je echt voldoet aan de criteria en dat er sprake is van volledig gescheiden huishoudens, kun je misschien beter eerst goed (laten) uitzoeken hoe de Belastingdienst jullie woningen en huishoudens precies zal beoordelen.

Mocht het zo zijn dat er géén sprake is van aparte huurcontracten maar tóch van aparte zelfstandige woonruimtes, dan zou ik er zeker niet bij voorbaat vanuit gaan dat jullie in aanmerking kunnen komen voor huurtoeslag. Als je samen huur betaalt, ga ik er vanuit dat de Belastingdienst jullie inkomens ook allemaal meetelt, en ik ga er vanuit dat er in dat geval op grond van het gezamenlijke inkomen óf van de huurprijs (waarschijnlijk van allebei) geen recht bestaat op huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee jij hebt geen huisgenoten. Voor de huurtoeslag is van belang dat bij het berekenen van de huurtoeslag ook het inkomen van medebewoners mee tellen.

Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee.

Iemand die wel op hetzelfde adres woont maar geen deel uitmaakt van jou huishouden is geen medebewoner/huisgenoot.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner

Toegevoegd na 2 minuten:
Een huisgenoot is wel iets anders als een fiscale partner. Een kind bijv. is wel een huisgenoot maar geen fiscale partner
7 jaar geleden
nee is niet waar,jij heb je eigen woonruimte die zelfstandig is.Gewoon uitleggen