Is er een maximum voor je huur met huurverhoging? Tot hoever mogen ze gaan?

Mijn moeder heeft een ANW-uitkering en een beetje spaargeld. Hierdoor is ze in staat een mooi appartement te huren. Maar ieder jaar op 1 juli komt er een huursverhoging door van 1,75 of rond de 2 procent.

Ik besef me terdege, dat de prijzen van alles duurder worden en dat daardoor een huursverhoging mee gaat. Mensen gaan meer verdienen. Maar mijn moeder niet? Haar uitkering wordt niet hoger en haar spaargeld wordt minder en minder.

Is er een maximum tot hoe hoog de huur uiteindelijk mag gaan?
Want als ze er nog 20 jaar zou wonen en er komt ieder jaar 2% verhoging bij dan kan ze het uiteindelijk niet betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Dat hangt van het soort huurwoning af.

Aan de huur(verhoging) van een huurwoning in de vrije sector zit geen maximum.

De huur van een sociale huurwoning is begrensd en afhankelijk van een puntensysteem. Dit zijn woningen met een huur tot ca. eur 710.-/maand.

Dat de huur jaarlijks stijgt is redelijk. Salarissen worden ook gecorrigeerd voor inflatie. En uitkeringen ook.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor het idee: een "standaard" ANW-uitkering is nu eur 1167,65/maand en was vorig jaar eur 1154,65/maand. Dus gestegen met 1 procent.

Toegevoegd na 29 minuten:
Bij vrije sector:
@ staat in het huurcontract een indexeringsclausule: dan kan hieruit de maximaal toegestane verhoging worden afgeleid
@ zo niet: dan is er geen max. Zie voor de procedure als de huurder het niet met de nieuwe huurprijs eens is de bron.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een woning in de vrije sector. Er geldt dus geen puntensysteem. Men kan dus ieder jaar de huur verhogen en er geldt geen maximum? Dan kan het dus tot belachelijke prijzen oplopen?
Computoon
7 jaar geleden
"Is er in het huurcontract een indexeringsclausule opgenomen? Dan is de jaarlijkse huurverhoging al aan het begin van de huur overeengekomen. In het huurcontract staat dan vermeld voor welk percentage of welk inflatiepercentage is gekozen. Is de indexeringsclausule in uw huurcontract gebaseerd op de consumentenprijsindex van het CBS? Dan kunt u de huuraanpassingen berekenen met de Indexeringsmodule huurprijsaanpassing.
Geen huurverhogingsvoorstel Bij een indexeringsclausule hoeft de verhuurder geen huurverhoging voor te stellen. Door de huurovereenkomst te ondertekenen, bent u immers al aan het begin van de huur akkoord gegaan met de huurverhoging. De verhuurder hoeft alleen te laten weten met welk bedrag de huurprijs omhoog gaat. En hoe de verhoging is berekend. Er is geen termijn waarbinnen de verhuurder u deze informatie moet geven.
Bezwaar maken tegen huurverhoging U kunt mondeling of schriftelijk bezwaar maken  bij de verhuurder als deze een ander (hoger) percentage gebruikt dan in het huurcontract is vermeld. De verhuurder komt dan namelijk het contract niet na.
Huurverhoging via een nieuw huurcontract Staat er geen indexeringsclausule in het huurcontract? Dan kan de verhuurder alleen de huur verhogen door u een nieuw huurcontract aan te bieden  met (onder andere) een hogere huurprijs. Hierbij geldt er geen maximum aan de huurverhoging.
Niet akkoord met nieuw huurcontract Stemt u niet in met dit aanbod voor een nieuw huurcontract voor dezelfde woning? Dan kan de verhuurder het huurcontract om die reden opzeggen. Als u vervolgens niet schriftelijk instemt met de huuropzegging, kan alleen de rechter het huurcontract beëindigen. De rechter zal dan beoordelen of het aanbod voor een nieuw huurcontract redelijk is. Vindt de rechter het een redelijk aanbod? Dan zal hij het huurcontract beëindigen en moet u de woning verlaten. Vindt de rechter het aanbod niet redelijk? Dan blijft het oude huurcontract (dus zonder de huurverhoging) in stand en mag u in de woning blijven wonen."
Computoon
7 jaar geleden
Verder kan je moeder huurtoeslag aanvragen als ze aan de voorwaarden voldoet (maar als ze alleen woont en de huur meer dan eur 710.-/maand bedraagt bestaat daar geen recht op.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een groot misverstand is dat een woning in de vrije sector geen puntensysteem op toegepast kan worden. Dat is in sommige gevallen wel degelijk het geval. Toch gezien de huurverhogingspercentages die u hier noemt zijn niet schokkend en bijzonder netjes voor een woning in de vrije sector. Voor persoonlijk advies ben ik gaarne bereid, stuur u me maar een pb als u dat wenst.