is een verwarming die lucht blijft houden een verborgen gebrek ?

Ik heb al 2 loodgieters/installateurs 2x per stuk langsgehad en niemand heeft de verwarming kunnen ontluchten.
De een heeft het over pijpen die naar boven lopen, de ander weer de CV ketel
Ik heb er nu een beetje genoeg van
Kan ik de oude bewoners/verkopers vragen/eisen dit op te lossen ?
..
Ik heb het apartement in zomer 2015 gekocht

Toegevoegd na 57 seconden:
Overigens is het waarschijnlijk niet de ketel

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Deelantwoord: kans dat je de vorige bewoners hierop kunt aanspreken is zeer gering. Als "lucht in de leidingen" al als een verborgen gebrek mag worden beschouwd, dan is het er een in de categorie minder ernstige. (Niet vergelijkbaar met zaken die het woongenot ernstig aantasten, zoals een rotte dakconstructie).

Je moet bij een minder ernstig gebrek kunnen aantonen dat het er al was voor de overdracht en dat de vorige bewoners er al van wisten maar jou niet erover hebben geinformeerd. Dat aantonen zal praktisch onmogelijk zijn. Bovendien moet je ook aan de onderzoeksplicht hebben voldaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Verborgen gebreken bij koop en verkoop
Wie een bestaand huis koopt, koopt de woning in de staat waarin die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. U heeft als koper dan ook een onderzoeksplicht; u moet er voor zorgen dat u de staat van de woning zo goed mogelijk kent. Merkt u na de overdracht een gebrek aan de woning? Dan komt dat in principe voor uw rekening als nieuwe eigenaar. Soms is de verkoper echter aansprakelijk.

Wanneer u een huis verkoopt is de staat waarin het huis zich op dat moment bevindt bindend; met alle zichtbare en onzichtbare gebreken. U heeft als verkoper dan ook mededelingsplicht, dat wil zeggen dat u verplicht bent om alle gebreken mee te delen aan de (aspirant) koper.

Is er echt sprake van een verborgen gebrek, ga dan naar het stappenplan van Vereniging Eigen Huis.

In twee gevallen kan er sprake zijn van een verborgen gebrek en kunt u de verkoper aansprakelijk stellen:

Ernstig gebrek
Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruiken van het huis in de weg staat. Dit is bijvoorbeeld een rotte dakconstructie.
De verkoper is dan aansprakelijk, ongeacht of hij van het gebrek wist of niet. Voorwaarden zijn dat het gebrek al voor de overdracht bestond en dat het niet zichtbaar was voor de koper tijdens de bezichtigingen (in verband met onderzoeksplicht).

Minder ernstig gebrek
Bij een minder ernstig gebrek wordt het lastiger de verkoper de schade te laten herstellen dan wel vergoeden. Dit heeft alleen kans van slagen als u kunt aantonen dat de verkoper zijn mededelingsplicht heeft geschonden terwijl u wel aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan. Hiervoor moet u kunnen aantonen dat:
@ Het gebrek er al was voor de overdracht.
@ De verkoper wist van het gebrek en het niet aan u heeft gemeld.
@ U er alles aan heeft gedaan relevante informatie over de woning te verzamelen (...)"
8 jaar geleden
Nee, dat is geen verborgen gebrek (aan het pand).
Een cv installatie is aan veroudering onderhevig, net zoals kookplaat, magnetron, koelkast etc.
En het ontluchten van een cv installatie is al helemaal geen gebrek.