Geld een negatieve BKR check als geldige koopovereenkomst ontbinding?

• Ik heb een BKR notering, hierdoor kan ik geen hypotheek krijgen.
• Met spaargeld en een persoonlijke lening (€50 000) via mijn ouders financier ik een klein apartement
• Het koopcontract is getekend
• Koopcontract is een "standaard NVM koopcontract"

In principe moet dit geen problemen opleveren. In het geval ergens wél een probleem opduikelt, bestaat de mogelijkheid om onder de koop van het huis uit te komen middels het financieringsvoorbehoud.

1. Kan ik middels het tonen van het document waarin de negatieve BKR notering staat vermeld, gebruik maken van deze clausule? In andere woorden, kan ik zeggen: ik kan geen financiering krijgen vanwege BKR notering, en daarmee het financieringsvoorbehoud effectueren?
2. Indien nee op vraag 2; dan heb ik de optie om een hypotheek aan te vragen. Deze aanvraag gaat hoe dan ook stuklopen vanwege de BKR check. Betaal ik hypotheek advieskosten vóór deze BKR check, of hierna?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je hebt een financiering maar gezien de wijze waarop de vraag gesteld wordt wil je onder de koop uit.

Dat je een BKR registratie hebt wil niet zeggen dat je geen hypotheek kunt krijgen. Doorgaans spelen hier meer argumenten een rol. Iedereen die een hypotheek of lening heeft heeft namelijk een BKR registratie. Je moet echter ook als wan-betaler geregistreerd staan en daarnaast kan het zijn dat de omvang van de hypotheek een rol speelt. Als deze laag is, b.v. € 50.000, dan kan een geldverstrekker alsnog besluiten je deze toch te geven omdat hij het risico aanvaardbaar vindt. Je zult dus toch een hypotheek moeten aanvragen want de registratie alleen is niet voldoende om te zeggen dat je geen financiering krijgt.

Je ouders kunnen hun leningvoorstel intrekken. Daar valt verder weinig aan te doen voor de verkoper, lijkt mij.

Je moet wel rekening houden met eventuele boetes die in de overeenkomst zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb slechts "in principe" een financiering. Mijn ouders hebben diverse offertes liggen, dus daar kan het eigenlijk niet misgaan. Maar het kán nog steeds misgaan. Ik ben mijzelf aan het indekken wanneer het wél misgaat. Want dan aankomen met "mijn ouders konden toch géén geldverstrekker zijn" is wellicht niet voldoende. En dan wil ik weten of een "BKR noterings document" genoeg is, of ik een "hypotheekaanvraag afwijzing" nodig heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij dat laatste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de toelichting of in de koopovereenkomst staat dat je indien je gebruik maakt van de ontbingsclausule aan welke voorwaarden dit moet voldoen. In de praktijk en jurisprudentie staat dat "goed gedocumenteerd" inhoudt dat je minimaal twee afwijzingen op jouw naam moet kunnen overleggen, waarbij je waarheidsgetrouw de aanvraag hebt gedaan MET daarbij een behoorlijke inspanningsverplichting om de aanvraag goedgekeurd te krijgen maw bij tweeverdieners ook daadwerkelijk beide salarissen opgegeven etc. Om ie afwijzingen te kunnen krijgen moet meer werk gedaan worden dan het bij de meeste verstrekkers gratis eerste gesprek, dus je zal er toch echt aan moeten geloven. Als je ouders geen fin. krijgen kun jij daar niet mee aankomen als bewijs. Het zijn immers geen aanvragen op en uit jouw naam.