Wie betaalt makelaarscourtage bij kosten koper?

Als een huis wordt verkocht met kosten koper. Welke kosten zijn dan voor de koper en welke kosten zijn voor de verkoper?

N.B. Op een nota van afrekening trof ik een makelaarscourtage terwijl ik had gedacht dat de koper de makelaar zou betalen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je als verkoper een makelaar inschakelt, betaal je de courtage hiervan. Die valt buiten kosten koper.

Onder de ‘kosten koper’ vallen overdrachtsbelasting, notariskosten die direct voortvloeien uit de overdracht van de woning en registratie van de kadastrale rechten. Dit zijn de wettelijk bijkomende kosten bij de aanschaf van een bestaande woning.
Als verkoper zul je - indien van toepassing - wel de kosten moeten betalen betreffende het doorhalen van het hypotheekrecht. Dat is een akte die moet worden ingeschreven in het kadaster hetgeen door de notaris moet worden gedaan.

Het is uiteindelijk de koper die bepaalt bij welke notaris de akte wordt verleden (de overdracht dus). Vanwege de vrije tarieven die de notarissen hanteren kan het voor de koper gunstig zijn om te gaan "shoppen". Daar heeft een verkoper dus geen invloed op.