Wat als mijn huurbaas mijn contract niet verlengd?

Wij betalen waarschijnlijk te veel huur, nou vinden huisbazen het over het algemeen niet leuk als je dit duidelijk maakt/een procedure begint. Wat als hij dan zou besluiten mijn huurcontract niet te verlengen na een jaar naar 'onbepaalde tijd'.

Wat zijn dan mijn rechten/mogelijkheden om dit tegen te gaan?

Toegevoegd na 3 uur:
Huurpijs is onder de 710,68. Valt dan ook niet onder vrije sector verhuur.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Theoretisch heb je aardig wat rechten, in de praktijk wordt het dikwijls een onleefbare situatie voor huurder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het huis is van de eigenaar, die bepaalt wat de maandprijs, jij bepaalt of je ermee akkoord gaat. Lijkt me niet zo moeilijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien inderdaad handig om eraan toe te voegen, het gaat om een woning met een huur onder de 710,68.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Theo15 er is altijd nog de huuradviescommissie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet verstandig in de jaarcontract-periode de huurprijs aan te vechten. Uiteindelijk ben je er zelf mee accoord gegaan. Wacht tot het contract verloopt en het automatisch (indien geen opzegging) overgaat in contract voor onbepaalde tijd.

Het beste antwoord

huurprijs verlagen agv een uitspraak van de huurcommissie kan uitsluitend in de eerste 6 maanden van het huurcontract, behoudens enkele uitzonderingen zoals achterstallig onderhoud. Dus als een verhuurder teveel vraagt tov het aantal punten van de woning dan dien je dit binnen 6 maanden aan te vechten.

Een huurder heeft huurbescherming, dus ook al zit jij in et huis met een jaarcontract, dan wordt dit automatisch verlengd, omdat je as verhuurder de huurder er niet zomaar uit krijgt.

Waaruit maak je op dat je waarschijnlijk teveel huur betaald? Op de site van de huurcommissie.nl staat een uitgebreide tool waarmee je de punten kunt berekenen van je woning. De maximale huur wordt bepaald aan het aantal punten.

De gemiddelde woning in de niet vrije sector levert minder op dan de maximale huur voor die woning, maar het zou kunnen:-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt, ja heb de puntentelling gedaan. Kwam veel lager uit dan de huur die gevraagd wordt. Het wordt nagemeten door het Haags Huurteam. Dan is het meteen helder. Het is ook binnen 6 maanden. Dus gewoon blijven zitten als hij er pissed om wordt en dan kan hij ons er niet zomaar uit gooien na afloop van contract?