Moet een verhuurder op de nota de servicekosten specificeren?

Ik kreeg alleen nota met : servicekosten 2013, meer niet

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Bij de maandelijkse voorschotten moet wel duidelijk zijn hoe hoog het bedrag aan servicekosten is, maar deze hoeven niet te zijn gespecificeerd.

Eenmaal per jaar moet je echter een gespecificeerde afrekening ontvangen, uiterlijk voor 1 juli van het daaropvolgende jaar. Een omschrijving als de door jou genoemde is geen specificatie (en bovendien erg laat gefactureerd. )
8 jaar geleden
De uitsplitsing van de servicekosten 2013 had vóór 1 juli 2014 moeten gebeuren. Voor huurtoeslag zult u of de verhuurder de kale kuur en de (subsidiabele) servicekosten aan de Belastingdienst moeten doorgeven. Meestal geeft de verhuurder de gegevens door. Maar dit is geen wettelijke plicht. Woningbouwverenigingen geven de huurgegevens vrijwel altijd door aan de Belastingdienst. Particuliere verhuurders lang niet altijd. Ook niet als het bijvoorbeeld een stichting is die verhuurt.

Omdat de huurkosten meestal jaarlijks worden aangepast, moet de Belastingdienst ook jaarlijks hiervan op de hoogte worden gesteld. Als dat niet gebeurt zal de dienst geen rekening kunnen houden met deze jaarlijkse verhogingen in kale huur en servicekosten. Waardoor de huurder te weinig huurtoeslag ontvangt. Idealiter zou de uitsplitsing van de servicekosten wat betreft (eerste helft 2013) dus vóór 1 juli 2012 moeten zijn doorgegeven.

De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. De verhuurder moet de servicekosten en de kale huur apart specificeren en jaarlijks afrekenen. De verhuurder moet de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Aan het eind van elk jaar dient de verhuurder de werkelijke kosten te berekenen en de bewoners een afrekening te sturen. De verhuurder heeft hier tot 1 juli van het daaropvolgende jaar de tijd voor.
Wie te veel heeft betaald hoort dat terug te krijgen. U hoeft geen verhoging van de servicekosten te betalen als de afrekening niet of te laat komt.
Leest u de info in de bronnen hieronder.
fisbel