is er een mogelijkheid om een bedrijfswoning te kopen zonder bedrijfsvoering?

Ik heb een woning op het oog. Alleen het probleem is dat het bestemmingsplan op de woning "bedrijfsvoering" is. Is er een manier voor mij als niet-ondernemer om toch dat huis te kopen en heeft dat invloed op de hypotheek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
34.1K

Antwoorden (4)

Ja hoor dat kan wel, maar er zijn heel veel haken en ogen aan. Zeker mbt zekerheid op langere termijn. De overheid kan je uiteindelijk zelfs gedwongen eruit zetten.

Dus ik wil je het ten zeerste afraden, heb gezien bij een cliënt van mij hoe het je leven kan ruïneren, dus begin er niet aan.

Mocht de overheid een procedure in gang zetten dan moet je onder druk van zeer hoge dwangsommen op zeer korte termijn de woning verlaten.

Wellicht kun je als je er dan perse toch wilt wonen een bedrijf starten dat cfm bestemmingsplan is toegelaten.

Mocht je toch het pand kopen, overtuig je vooraf of de bedrijfswoning apart verkocht mag worden van het bedrijfsobject waarbij deze ten tijde van het verlenen van de bouwvergunning onderdeel uit maakte.

Maar nogmaals: Doe het niet! Mijn cliënt had er achteraf twee huizen van kunnen kopen met wat hij totaal aan kosten/verliezen gehad heeft.

1) verlies op de verkoop van de bedrijfswoning, enerzijds de aankoopkosten en het verlies omdat hij onder hoge druk de woning moest verkopen
2) verhuiskosten
3) dwangsommen (30k per maand)
4) wederom verhuiskosten
5) met spoed woning zoeken en kopen (in dit geval) dus hoge prijs ivm de zeer snelle geeiste oplevering
6) kosten van makelaars en hypotheekadviseurs en banken aangaande de enorme restschuld
7) uiteindelijk is hij alsnog in een persoonlijk faillissement terecht gekomen. Voor die tijd had hij een zeer goed leven, nu heeft hij niet eens meer een auto.

Maar je moet het echt zelf beslissen.

Ik ben overigens wel benieuwd: Hoe kom je als particulier op het idee een te koop staande bedrijfswoning te zoeken?

Mocht je na bovenstaande nog steeds willen kopen, stuur me maar een pb dan help ik je verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je heldere uitleg en advies!
Ik wist dat het misschien tricky zou zijn , maar nu ik dit lees denk ik nog wel een paar keer na.
maar ik kwam erop om dit huis evt te kopen omdat het gewoon op funda staat. Het is gewoon echt een mooi huis en eigenlijk niks aan te zien dat het een bedrijfspand is. Je zou dan veel woning voor weinig geld hebben.
Nadat gezien te hebben, heb ik contact opgenomen met de makelaar en een bezichtiging gepland.toen werd mij verteld dat het bestemmingsplan waarschijnlijk snel gewijzigd zou worden maar dat bleek achteraf allemaal niet zo makkelijk te gaan.
Ze zijn er nog wel steeds mee bezig om het bestemmingsplan te wijzigen en het is ook de insteek van de gemeente maar daar zou nog een hele tijd over heen gaan.
Nu dacht ik om het misschien gewoon als bedrijfspand te kopen. Want het kan ook zo maar zijn dat als het bestemmingsplan gewijzigd is, de prijs ineens omhoog zou gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je 100% garanties hebt dat de bestemming gewijzigd gaat worden dan *kan* het zo zijn dat de prijs gaat stijgen, maar dat is niet in alle gevallen een zekerheid. Wat je wel kan doen is een principe koop sluiten onder opschortende voorwaarde dat de bestemming gewijzigd wordt. Als je een hypotheek nodig hebt dan krijg je die niet als het een bedrijfsbestemming heeft, was ik je nog vergeten te melden in het heetst van de strijd ;-)
Een bedrijfswoning kun je via de notaris tot een woonhuis over laten schrijfen, dan staat het los nan het bedrijf,, of het bedrijf is geen bedrijf meer,
Ook weet de makelaar van boerenbedrijfen er ook veel van, is wel omslagtig, maar de moeite waard,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je kan gewoon een inschrijving als ondernemer doen bij de kvk. Dan ben je al ondernemer.
je kan de woning ook om laten zetten tot platttelandswoning en dan kan je er normaal wonen
je kan een deel van je hypotheeklasten aftrekken in je aangifte zodat de fiscus ook meebetaald aan jou woning,
er zijn vele mogelijkheden, wel zul je eigen geld mee moeten nemen in de hypotheek voor een bedrijfswoning, maar je bent bij n normale woning ook verplicht je overwaarde in je nieuwe huis te stoppen..... dus heel veel verschil maakt het niet.

Laat je vooral niet bangmaken door onderstaande zwartkijkers, je krijgt vaak veel meer mogelijkheden en aftrekposten er voor terug.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het nog gelukt? Ik heb eenzelfde vraag en ben op zoek naar hypotheek verstrekker. Gr. Hendrika