Makelaar verlaagt prijs voor anderen nu met 20.000,- maar ik heb 1 jaar geleden 100% betaald. Heb ik enig recht om te reclameren?

Wij hebben een huis in 2013 op papier gekocht (9 onder 1 kap) en in april 2014 geleverd. verkoop van de andere huizen lukt niet en is nu met 20.000,- euro verlaagd.
Heb ik enig recht om iets te claimen? Want ik voel me een beetje bekocht.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Poet
9 jaar geleden
Staat er in het koopcontract wellicht dat het hele project niet doorgaat als na een bepaalde tijd onvoldoende kopers hebben getekend?
paulus811
9 jaar geleden
Project niet doorgaat? Ze wonen er al.

Antwoorden (5)

Nee dat heb je niet dat is nu eenmaal zo als je een huis koopt de prijs kan omhoog gaan maar ook dalen. De makelaar verlaagd de prijzen niet maar de projectontwikkelaar de eigenaar van de panden.
9 jaar geleden
Ik zou het in ieder geval wel proberen! Ik ken iemand die dit ook bij de hand had en die kreeg ook wat terug, niet het hele verschil, maar wel een paar duizend euro. Niet geschoten is altijd mis, en zo'n bedrag is de moeite van het proberen wel waard!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Het gaat hier niet om 'proberen', maar om wat er juridisch geregeld is in dit soort zaken.
In een soortgelijk geval in Barendregt hebben de klagers niets gekregen. De rechter oordeelde dat beide partijen een prijs overeen waren gekomen. Bij auto's krijg je ook niets terug als je buurman een maand later een betere deal sluit voor dezelfde auto.
9 jaar geleden
Je hebt in een project altijd populaire kavels en minder populaire kavels, meestal is de prijs daarop al aangepast, soms niet en gebeurd dit achteraf.

Je geeft aan dat er al geleverd is, dus ik veronderstel dat de hele blok van 9 onder 1 kap al staat, dus lijdt de aannemer verlies op zijn investering, aangezien het geld uitstaat en hij dit niet liquide heeft. Omdat hij het geld nu niet elders kan aanwenden kan hij minder of geen geld verdienen of moet hij kosten maken om geld te lenen en zal hij er alles aan doen dit weer snel liquide te hebben.

Hij wil er snel vanaf en daarom verkoopt hij voor een lagere prijs. Hier is marktwerking aan de gang en daar is helemaal niets mis mee.

Het mag dus gewoon en geeft jou geen rechten op aanvullende kortingen of teruggaven op de eerder overeengekomen koop-aanneemsom. Sorry!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De makelaar is bijna altijd een tussenpersoon en geen eigenaar. Hij werkt voor zijn provisie. Je moet proberen met de eigenaar in contact te treden en een coulance regeling te treffen. Je kans is 50%.