Voor welke kosten kom ik te staan als ik een huis betrek Zonder een hypotheek of schuld?

Mijn vader heeft mijn huis gebouwd, op eigen terrein, incl inrichting als keuken en badkamers, tuin enz. Hij noemt het zijn uit huis ophoepel premie. Er rust dus geen schuld op. Mijn vader geeft geen antwoord welke kosten ik wel kan verwachten, misschien vermogen op de waarde van het huis, enz. Verzekeringen en gas en elektra dat snap ik wel maar welke kosten liggen niet zo voor de hand. Hopelijk weet iemand dit!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Antoni
9 jaar geleden
Misschien vind je meer informatie op de website van de Vereniging Eigen Huis: www.eigenhuis.nl.
bamibal
9 jaar geleden
Denk aan eigenwoningforfait en OZB.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wie is of wordt de eigenaar van het huis ? Ik heb de indruk dat je feitelijk een huis huurt voor de prijs van 0 euro. Dat is nogal een verschil met de situatie waarin het huis en eventueel de grond geschonken wordt aan jou.

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp heeft jouw vader op zijn kosten jouw huis gebouwd. Was de grond al van jou? Ik ga daar even vanuit bij de beantwoording van mijn vraag. Op eigen terrein kan ook slaan op zijn terrein, in dat geval is het huis van hem en vervalt onderstaand verhaal.

Als de grond van jou is dan is door natrekking de onroerende zaak jouw eigendom geworden. Natuurlijk is het zo dat de materialen een verkapte schenking zijn en zo zou je dat formeel ook moeten aangeven.

Daarnaast moet je rekening houden met een vermogensheffing van ca. 1,2% van je vermogen minus de vermogensvrijstelling.

Voor de rest de gangbare dingen zoals onderhoud en verbruik etc, maar die gaf je zelf ook al aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry wijnstein ik was even onvolledig blijkt, de grond is in eigendom van mijn vader. Dus als ik het goed begrijp blijft het huis van mijn vader en draait hij voor de kosten op? Mag ik dat nog van je vernemen, bij voorbaat dank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja inderdaad, je vader is dan gewoon eigenaar van het huis, door natrekking. Het enige waar jij nu dan nog mee te maken kan krijgen is dat je geen of te weinig huur betaald en dat mogelijk als schenking kan worden gezien. Voor de rest is en blijft het huis van hem, dus formeel ook de onderhoudskosten. Misschien is het toch een idee om wat dingen te bespreken en evt op papier te zetten (voor later).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk en compleet

Andere antwoorden (1)

Het huis staat op zijn grond, derhalve zijn alle kosten voor hem. Indien je geen huur betaalt, krijg te maken met het schenkingsrecht. Indien je wel huur betaalt, moet je een conforme huur betalen ( via de bank, want alles is aantoonbaar).