Hoe gaan huurprijzen van woningen weer zakken?

De huurprijzen zijn in de loop van de jaren steeds hoger geworden en voor sommige zelfs onbetaalbaar ondanks evt subsidie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de regering andere maatregelen treft. Als zij geen verhuurdersheffing vragen aan de corporaties, hoeven deze de huren niet met deze belachelijke percentages te laten stijgen, waardoor sociale huurwoningen boven de toeslaggrens komen. Tevens verkopen veel corporaties een groot deel van hun betaalbare eengezinswoningen, waardoor de koopmarkt overspoeld wordt met te veel woningen, en zoekende huurders nog jaren langer dan eerst op ene woning moeten wachten. Dat krijg je met een VVD regering, die beschermd wel de hypotheekrente-aftrek, maar trekt zich niets aan van huurders. Met ons inkomen krijgen wij geen hypotheek, maar de huur die we nu betalen is honderden euro's duurder dan wanneer we eenzelfde huis hadden gekocht.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de huurprijzen gaan pas zakken als de regering stopt met het importeren van huurders

Het beste antwoord

het antwoord is: de prijzen dalen heel langzaam, als het al gebeurt. Huurprijzen (met of zonder subsidie) zijn een gevolg van vraag een aanbod. Trouwens koopprijzen van huizen ook. het vervelende is:
-- de koopprijzen/ verkoopprijzen zijn laag en veel mensen hebben een hoge hypotheek. Ze verhuizen niet en wachten af in de hoop dat hun huis meer waard wordt, zodat ze het zonder (of met minder) verlies kunnen verkopen.
-- Juist daardoor blijven de koopprijzen laag. En ook zal er weinig doorstroming zijn.
-- Nu het (nog steeds wel) crisis is, aarzelen veel mensen om een huis te koen, ook al zijn huizen nu niet zo duur en is de rente laag. Dat komt ook door de strenge voorwaarden voor het kopen van een huis.
-- alle mensen die niet willen of kunnen kopen, moeten dus wel huren. Doordat zo veel mensen willen huren blijven de huurprijzen hoog.
-- de huurprijzen zullen gaan zakken als meer mensen een huis gaan kopen, waardoor de vraag naar huurwoningen afneemt. Van leegstand wordt een huiseigenaar niets wijzer, dus zal hij de huurprijs wel moeten laten zakken. maar ja dit betekent minder winst op de verhuur, dus zal de gemiddelde huurprijs maar langzaam zakken.
-- wat ook meespeelt is dat in veel gemeenten goedkope, kleine huizen (vaak oudere huizen) zijn gesloopt om plaats te maken voor moderne, grotere maar veel duurdere huizen.

Natuurlijk is dit een algemeen verhaal en ook hangt het heel erg af van de plaats waar je woont. In de randstad is zowel kopen als huren veel duurder dan bijvoorbeeld in Oost-Groningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Huurprijzen in de sociale huurwoningen gaan helemaal nooit meer zakken. Er is elk jaar een huurverhogingsronde en dat is wettelijk geregeld. Vorige ronde was het maximaal 6,5%.
Minister Blok vindt dat huurprijzen te laag liggen, hij vergelijkt die met astronomische prijzen zoals in Londen en zo. Omdat we een klein land hebben is de waarde van een meter grond in de randstad vele duizenden euro's terwijl landbouwgrond slechts plm 5 euro is. Dus moeten in de steden de huren omhoog. Simpel: dan kan je beter kopen, is de redenering en dan hoeven subsidies niet meer naar de sociale huurwoningen. En hypotheekrente-aftrek wordt ook afgebouwd. Dat de burgers die idiote huren amper meer kunnen opbrengen( in ons geval in twee jaar 100 euro p/m terwijl de inkomsten krimpen) : dan ga je verhuizen, is het idee. geen idee waar naar toe uiteraard.
Er zijn ook al plannen geopperd voor een totaal andere berekening waarbij huurhuizen in de Randsrad duurder worden en in de buitengebieden naar verhouding minder duur. Politieke discussie....
Zolang de huizenprijzen niet met 50% dalen, blijft de huur gewoon op het huidige peil. Uiteraard ook met dank aan de knoeiende woningcorporaties: een ander knoeit en jij betaalt de kosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huurprijzen van woningen zullen niet dalen. De vraag hoe ze dalen is dan ook niet beantwoordbaar. Er zullen hier en daar wat incidentele uitzonderingen zijn, maar de algemene huurprijzen zullen niet dalen.

Waarom? Er is grote woningnood, dus veel vraag naar woningen. Zolang het aanbod niet extreem toeneemt, zal die situatie in stand blijven. Veel vraag is een hoge prijs, al denk ik persoonlijk dat ze nog hoger zullen worden nu ook de wetgever na jaren van lobbywerk extra huurverhogingen toelaat voor woningen in de geliberaliseerde markt. Kopen is in een aantal gevallen zelfs goedkoper dan huren.

Overigens leggen veel verhuurders in de contracten vast dat huurprijzen wel kunnen stijgen door indexatie, maar nooit lager kunnen worden dan de huur die op dat moment betaald wordt. In de standaard contracten van de NVM / VBO, Vastgoedpro en consumentenbond staat die bepaling.

Op het gebied van bedrijfsruimten, kantoren en winkels is het antwoord heel anders, maar dat vroeg je niet dus zal ik verder niet op in gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, pas als er groot overschot aan huurhuizen is. Dat overschot komt eraan na 2030!
DE groep babyboomers zal steeds kleiner worden, zodat er meer huurhuizen op de markt komen. Geen opvolgers, dus leegstand. Gevolg zal zijn prijzendaling.