Fout in registratie door verhuurder - teruggevorderde huurtoeslag terugvragen?

Een tijd geleden kreeg ik een aanslag van de belastingdienst; ik moest mijn ontvangen huurtoeslag 2011 en 2012 terugbetalen omdat zij hadden geconstateerd dat ik 'samenwoonde' met mijn 2 onderburen. De verhuurder heeft verzwegen dat hij de gesplitte woning (beide met eigen voordeur etc.) nooit als dusdanig heeft geregistreerd bij de gemeente. Vele verzoeken mijnerzijds om het alsnog goed te registreren mochten niet baten.

Het bedrag is inmiddels terugbetaald (bijna 3000 euro) en ik ben verhuisd. De nieuwe bewoner had hetzelfde probleem en heeft ondanks vele verzoeken aan de verhuurder (zowel de eigenaar als de verhuurmakelaar) hetzelfde resultaat: geen enkele actie werd ondernomen. Hij is zelf naar de gemeente gegaan, een afspraak gemaakt, inspecteur over de vloer gehad en die heeft beide appartementen inderdaad toegekend en geregistreerd.

Ik probeer nu via een bezwaarschrift alsnog het terugbetaalde geld retour te krijgen van de belastingdienst. Mocht dit niet lukken, dan overweeg ik de verhuurder aansprakelijk te stellen voor de geleden financiële schade. Hij heeft immers, ondanks vele verzoeken dit recht te trekken, geweigerd de door hem apart verhuurde appartementen netjes als dusdanig te registreren. De verhuurmakelaar heeft mij wél een ondertekende verklaring toegestuurd waarin werd aangegeven dat de onderburen daadwerkelijk op een ander appartement/huisnummer woonden. Dit heb ik als 'bewijsstuk'.

Wie geeft mij goede raad, advies, inzicht? Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp is de situatie nu bij de gemeente helemaal in orde. Dan zou je alsnog kans maken met je bezwaarschrift bij de Belastingdienst. Of men met terugwerkende kracht dit alsnog gaat herzien hangt mede af van de peildatum van de beslissing van de gemeente. Je hebt in ieder geval een vergelijkbare case met de huidige huurder van jouw vorige appartement.

Of je de verhuurder aansprakelijk kan stellen hangt natuurlijk wel even van een aantal zaken af:
1) heeft de verhuurder destijds toezeggingen gedaan dat de woning voldoet aan de eisen aan de woning voor het verkrijgen van de betreffende huursubsidie? Zo nee, waarom wil je dan de verhuurder aansprakelijk stellen, en waarvoor precies? Zo ja, is dit vastgelegd?
2) heb je zelf onderzoek gedaan destijds of de woning voldoet aan de eisen? Zo nee, waarom niet?

Als de verhuurder jou geen toezeggingen heeft gedaan dan lijkt het me wat lastig om hem aansprakelijk te stellen.

Wat meer info zou welkom zijn zodat ik meer inzicht krijg in wat je precies vraagt voor advies.