Huurtoeslag mogelijk als eigen huis nog niet definitief is verkocht?

Mijn ouders hebben een eigen woning, waarvan binnenkort het koopcontract wordt getekend. Koopcontract is zonder voorbehoud van financiering. Mijn ouders houden niets over aan de verkoop. Hun inkomen laat huurtoeslag toe. Kunnen ze al huurtoeslag aanvragen en ontvangen zolang het koopcontract niet getekend is? En als het koopcontract getekend is, hebben ze er dan direct recht op? Mijn ouders hebben geen eigen vermogen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Uw ouders hebben recht op huurtoeslag zodra ze de huurwoning betrekken. Stel dat de datum van inschrijving 25 juli is dan gaat de huurtoeslag per 1 augustus in (volgende maand) Vooropgesteld uiteraard dat ze voldoen aan de algemene voorwaarden voor huurtoslag. Ook als ze winst zouden behalen uit de verkoop van de huurwoning is de huurtoeslag mogelijk.

Voorbeeld: woning wordt verkocht voor € 300.000 Hypothecaire schuld is € 200.000 Er is € 100.000 winst. Dit bedrag wordt op een spaarrekening gezet. Omdat de peildatum van 1 januari al is verstreken is er in dit voorbeeld huurtoeslag mogelijk voor de rest van het jaar. Voor het volgende jaar vervalt de huurtoeslag als het bedrag op de spaarrekening blijft zijn.
Bij uw ouders is er geen vermogen, er is dus per direct recht op huurtoeslag, ook voor de komende jaren.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor dat kan. Er zijn wel een paar punten die de aandacht verdienen:
Een daarvan is de te betrekken huurwoning, deze moet aan een aantal eisen voldoen. Die zijn nu (2014) als volgt:
"U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:

een eigen woon(slaap)kamer
een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
een eigen toilet met waterspoeling"

Meer info mbt eisen aan de woning: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/zelfstandige_woonruimte

Let vooral ook op de huurprijs, deze mag niet te hoog zijn (2014: € 699,48)

Alle eisen om voor huurtoeslag in aanmerking te komen vind u hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/kan_ik_huurtoeslag_krijgen