Zijn er misschien regels die een verhuurder verplichten alle muren in de wc en de badkamer gratis te betegelen? Dank!

Ik huur een woning bij Rochdale. Muren van de wc zijn helemaal niet betegeld. In de badkamer zijn maar 2.5 muren betegeld. Zijn er regels die een verhuurder verplichten alle muren in de wc en de badkamer gratis te betegelen? Dank!

1.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Volgens mij niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, alleen defecten moeten ze repareren. Maar aangezien het veen defect is hoeft de verhuurder dit niet te doen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag,plus
Antwoord dat is gegeven klopt!

Antwoorden (1)

Om deze vraag te beoordelen moeten we ons eerst afvragen of er sprake is van een gebrek of niet. Als uw huidige wc-en badkamer lekt dan geldt de onderhoudsverplichting van de verhuurder en zal deze een oplossing dienen te verzorgen. Die hoeft niet te bestaan uit betegelen, maar kan ook door bijv betonemaille oid worden gerealiseerd icm een goede opvang van het bad-en douchewater. Met andere woorden: er is dus geen 'tegeleis'. Zolang dit maar voldoet aan het vigerende bouwbesluit.

Is er geen gebrek, dus geen lekkage, dan ligt het wat genuanceerder of er wel of niet iets gedaan moet worden. Je zou hierbij nog kunnen inspelen op de vraag of er wel of geen aardnetbeveiliging in verwerkt zit.

Maar, ik heb geen idee hoe groot jouw badkamer is, maar voor 10-15 euro per m2 heb je al hele mooie en slijtvaste tegels van de juiste gebruiksklasse. Als je een beetje handig bent dan heb je die er zelf zo in.

Wat ook wellicht helpt, is de verhuurder voorstellen om eea in samenspraak te doen, verhuurder profiteert mee van jouw investering en is dan wellicht bereid om wat bij te dragen of toestemming te geven, want die heb je in de meeste gevallen nodig (zie je huurovereenkomst).

Overleg is altijd beter, overigens ben je dat in de meeste gevallen ook verplicht.

Regelingen dat verhuurder verplicht is 1,5 meter te betegelen zijn mij niet bekend. In mijn beleving geldt alleen het bouwbesluit en zijn er geen aanvullende regels voor verhuurders. Ik wil dat toch benoemen omdat je anders wellicht op het verkeerde idee komt nav het andere antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wouter2011
9 jaar geleden
Beste Wijnstein,
Hartelijk dank voor uw antwoord.
Mijn situatie is als volgt.
a. De wc. Er is een wastafel in mijn wc. Als ik die gebruik, komt de water regelmatig naar muren. Dat lijkt me niet zo handig ivm schimmel.
b. De badkamer. Ik moet regelmatig schimmel verwijderen van muren die niet betegeld zijn. Uiteraard, zorg ik voor de ventilatie. De schimmel blijft echter ontstaan. Heb ik volgens u recht de verhuurder te verplichten maatregelen te nemen ivm de schimmel? Helaas ben ik niet zo handig om muren zelf te betegelen. Dank!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor je wastafel geldt:
als het een kleine reparaties is dan is deze voor jouw rekening (als het dus bijv een kraanleertje oid is). Vervanging is voor rekening verhuurder. Voor de schimmel geldt weer hetzelfde als eerder: als het komt door een gebrek dan dient het gebrek verholpen te worden door de verhuurder. Gezien jouw situatie lijkt me eerst overleg met de verhuurder een goede zaak, als dat geen oplossing biedt zou ik eea voorleggen aan de huurcommissie