Heb je ook recht op huurtoeslag als je met 4 studenten woont en je huur bedraagt 900 euro?

Hallo, wij wonen met 4 studenten in een gezinswoning van drie etages. Wij hebben onze eigen voordeur en betalen 900 euro per maand aan kale huur. Op de site van de belastingdienst staat dat de huur niet hoger mag zijn dan 681 euro, maar dit is uitgaand van 1 persoon lijkt mij? Want wij betalen pp 225 euro. weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Nee, je hebt geen recht op huurtoeslag, de huur van de woning is te hoog hiervoor. Je zou nog per kamer huurtoeslag aan kunnen vragen, maar daarvoor is de huur weer te laag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Per kamer huurtoeslag aanvragen kan niet. Elke kamer zou dan een eigen voordeur moeten hebben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet waar wijdan:
http://www.huurtoeslag-2014.nl/huurtoeslag-studenten/
fisbel
10 jaar geleden
Crea:
Als je de vraag leest is duidelijk dat het hier geen studentenhuis /complex betreft. Het betreft hier een eengezinswoning met 3 verdiepingen. Naar ik aanneem: beneden, boven en zolderkamer.
Dat elk van de 4 studenten een eigen voordeur, een eigen badkamer en keuken heeftis op z'n zachtst gezegd uiterst onwaarschijnlijk. De link die je meegeeft is overigens een commerciële site. De site is opgezet door een administratiekantoor uit Oud-Beijerland. Dit kantoor heeft al menige jongere die googelde op zorgtoeslag / huurtoeslag aanvragen onbedoeld laten betalen voor het simpele aanvragen van een zorgtoeslag / huurtoeslag. € 24,50 voor een zorgtoeslag en € 29,50 voor een huurtoeslag. Het aanleveren van de gegevens is meer werk dan de aanvraag bij de Belastingdienst. Maar ze staan helaas bovenaan in het Googel lijstje met bovenstaande trefwoorden. De site voor het aanvragen van een toeslag is natuurlijk de Belastingdienst zelf die ook dezelfde en betere informatie geeft. De Belastingdienst – afdeling toeslagen is uiteraard op de hoogte van deze commerciële club, maar kan weinig anders als zuchten als er weer eens een 'gedupeerde' om informatie vraagt over de kosten van de toeslagaanvraag. Alleen als je goed zoekt op de site van het administratiekantoor zie je dat de aanvraag geld kost. Jongeren nemen die tijd niet. Het kantoor wisselt regelmatig van naamgeving wat betreft de toeslagen. Bij onwetenden zie je het verschil niet tussen een site van de Belastingdienst zelf en hun site. Goed is: Inloggen bij de Belastingdienst op: mijntoeslagen (met Digid) en de toeslag is in een mum van tijd geregeld.
NIET van de Belastingdienst is: http://www.mijntoeslagen.nl/toeslagen-algemeen/
Niet van de Belastingdienst is: http://www.huurtoeslag-2014.nl/huurtoeslag-studenten/
Niet van de Belastingdienst is: https://www.zorgtoeslag.nl/info/zorgtoeslagstudent
Deze drie sites kosten allemaal GELD. Lees verder hieronder.
fisbel
10 jaar geleden
De genoemde maximumbedragen van huurtoeslag-2014 van het administratiekantoor in Oud-Beijerland zijn verouderd. (site heet huurtoeslag-2014 – de bedragen zijn van 2013!) De informatie is knip- en plakwerk overgenomen van de Belastingdienst zelf. En soms helemaal in een verkeerde context gezet: bezwaar aantekenen toeslag bijvoorbeeld. Een echte professionele organisatie zal ervoor waken met verouderde informatie te komen en deze informatie op tijd verversen. Voor de door jou genoemde site (in veschillende benamingen) is al van diverse kanten zoals Tros Radar en Vara Kassa gewaarschuwd, maar zij gaan legaal te werk.
http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/ware-identiteit-van-zorgtoeslagnl-1/ Sorry Crea voor dit hele verhaal. Maar eigenlijk word jij als 'pakezel' gebruikt door de commerciële jongens van het administratiekantoor.
Per kamer huurtoeslag aanvragen is niet mogelijk. Jullie voldoen immers niet aan de vereisten zoals een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel. Ook zullen er niet 4 toiletten in de woning zijn.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/zelfstandige_woonruimte

Huurtoeslag voor 1 persoon aanvragen zou binnen de gestelde voorwaarden mogelijk zijn. (maximum huur aanvrager € 699,48 / aanvrager minimaal 23 jaar of ouder bijvoorbeeld) De 3 anderen moeten dan een contract tekenen dat zij onderhuurder zijn met een zelfstandige huishouding. Of er is een gezamenlijke huishouding waarbij alle inkomens meetellen voor het recht op huurtoeslag – maximaal inkomen van alle vier € 29.325)

Maar deze twee constructies gaan wel erg ver en gaan tegen de bedoeling van de wet in. Tussen de huurbaas en de huurder c.q. de drie onderhuurders c.q mebewoners moet er 'onder de tafel' van alles verrekend worden om tot een 'eerlijke' huur en huurafdracht te komen. Dit is gerommel en de facto fraude.
(kort samengevat is dit antwoord mijn reactie op het door crea oorspronkelijk gegeven en door haar verwijderde antwoord)
fisbel