Hoe lang moeten 2 personen samen als hoofdbewoner ingeschreven staan in een huurwoning om de 1ste huurder uit te mogen schrijven?

Mijn moeder woont in een sociale huur woning van stek/woonzicht. Graag wil ik dit van haar over nemen maar ik sta niet lang genoeg ingeschreven en de wachtrij is te lang dat dit mogelijk is. Ik weet dat het wel mogelijk is dat ik eerst bij mijn moeder in trek en mijzelf als medehoofdbewoner inschrijf. Na een bepaalde tijd kan mijn moeder de huurwoning verlaten en zich uitschrijven zodat ik nog de enige bewoner ben. Mijn vraag is hoe lang moeten wij samen als hoofdbewoner ingeschreven staan voordat mijn moeder zich kan uitschreven (de 1ste huurder)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
stek/woonzicht: Hillegom, Lisse en Teylingen

Antwoorden (2)

Je inschrijven als medebewoner gaat niet zo maar. Om te beginnen moet de verhuurder op jullie beider verzoek akkoord gaan Dat is echt de eerste hobbel. Weigert de verhuurder je als medebewoner te accepteren, dan kan je alleen via de kantonrechter verzoeken je toch als medehuurder te erkennen. Er worden eisen aan een medehuurder gesteld: minimaal twee jaar samenwonen, in staat zijn de huur zelfstandig op te brengen en zo nog een en ander.
Anders gezegd: je als hoofdbewoner inschrijven werkt niet. De verhuurder moet je op je verzoek als medehuurder erkennen en de kans is groot dat dat wordt geweigerd.

Toegevoegd na 8 uur:
Er is dus een verschil tussen medebewoner, die verder wettelijk amper rechten heeft, en de medehuurder. Als medebewoners kan je je uiteraard best inschrijven, maar als de hoofdbewoner, de huurder dus, vertrekt of overlijdt, dan heeft de medebewoner geen rechten, de huur is teneinde en hij kan vertrekken.
De medehuurder echter, als hij als zodanig is geaccepteerd e nbijv. het contract mee heeft getekend, heeft wel rechten en kan blijven in dart gehuuurde huis.
Zie voor deze materie BW art. 7: 266 ( medehuurderschap) en art. 267.

Toegevoegd na 8 uur:
Er is dus een verschil tussen medebewoner, die verder wettelijk amper rechten heeft, en de medehuurder. Als medebewoners kan je je uiteraard best inschrijven, maar als de hoofdbewoner, de huurder dus, vertrekt of overlijdt, dan heeft de medebewoner geen rechten, de huur is teneinde en hij kan vertrekken.
De medehuurder echter, als hij als zodanig is geaccepteerd en bijv. het contract mee heeft getekend, heeft wel rechten en kan blijven in dart gehuurde huis.
Zie voor deze materie BW art. 7: 266 ( medehuurder schap) en art. 267.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gaat toch wel even duren. in tegenstelling tot bijv. echtgenoten, gaat men er bij ouder/kind constructies niet vanuit dat je als kind medehuurder bent. Als je voor je moeder moet zorgen, dan is dat anders.
Je zult dus bij de verhuurder het medehuurderschap moeten aanvragen. Daarvoor moet je toch wel minimaal 3 maanden een gezamenlijke huishouding voeren en dat kunnen aantonen. Als de verhuurder dat weigert, kan je naar de rechter.
Die kan dit weigeren op 3 gronden:
-Je woont nog geen 2 jaar bij je moeder
- Je zou zelf de huur niet kunnen opbrengen
- Je wil alleen maar medehuurder worden om zelf aan deze woning te komen.

Dik kans dus dat het je binnen die 2 jaar sowieso dus niet gaat lukken omdat de verhuurder dan de rechter aan zijn kant vindt. Ook daarna, als duidelijk is dat je dit doet om de wachttijd te omzeilen, zou het nog geweigerd kunnen worden.