Hoelang mag een huurcontract duren?

Ik wil met mijn pedicuresalon hier in de woonplaats in een medisch centrum gaan. Maar in de huurvoorwaarden staat dat het een contract is van 10 jaar. Ik zelf vind dit veel te lang zeker omdat er van alles kan gebeuren in 10 jaar. Normaliter is een huurcontract toch 2 jaar? Kan ik dit weigeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

neem contact op met de kamer van koophandel of het mkb die kunnen je precies vertellen wat je rechten en je plichten zijn
dus even langs de kvk

Toegevoegd na 4 minuten:
gewoon onderhandelen over de prijs en de duur van de huur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een contract is een overeenkomst tussen minimaal twee personen of rechtspersonen. Met de inhoud moeten alle partijen het eens zijn anders zet je je handtekening er niet onder.
Als je het niet eens bent met de inhoud van het contract, moet je dat bespreekbaar maken en proberen er samen uit te komen. Lukt dit niet, zet dag geen handtekening.
Huurcontracten voor zakelijk onroerend goed gaat men meestal aan voor 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huurovereenkomsten voor middenstandsbedrijfsruimten worden over het algemeen aangegaan voor vijf jaar met een automatische optie voor nog eens vijf jaar.

Wilt u niet direct voor vijf jaar aan de huur vastzitten dan heeft u een mogelijk tot een contractduur van maximaal
twee jaar. U hoeft dan uw huur niet op te zeggen. Als de huur echter stilzwijgend doorgaat dan wordt de overeenkomst automatisch verlengd tot een totale periode van vijf jaar plus de optie tot nog eens vijf jaar. Wilt u na deze tien jaar de huur opzeggen dat gelden daarvoor dezelfde regels als bij het opzeggen na de eerste vijf jaar. U zult een jaar van te voren een aangetekende brief moeten versturen of dit via een deurwaarder moeten regelen. Wanneer de verhuurder de huur opzegt op een termijn na de tweede vijf jaar, dan kunt u in ieder geval nog één jaar uw middenstandsruimte huren vanaf de datum van dagtekening. Gaat de huurder niet akkoord met de opzegging, dan zal een kantonrechter gaan beslissen welke partij gelijk heeft.

Alle bedrijfsruimten die niet vallen onder middenstandsbedrijfsruimten vallen onder de noemer overige bedrijfsruimten en brengen andere regels met zich mee. Er zijn geen wettelijke verplichtingen betreffende de duur van de huur. U kunt dan ook voor iedere gewenste periode de huur aangaan. Legt u dit niet schriftelijk vast, dan wordt de huurovereenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Ook de huurprijs kunt u onderling afspreken en die staat dan vast voor de periode van de huur, tenzij anders in de huurovereenkomst is vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons land verkeert nog steeds in een financiële crisis. Dit betekent dat jij als 'hurende partij' alle voordelen van de huidige op z'n kont liggende vastgoedmarkt aan je kant hebt.

JIJ maakt dus de dienst uit! Laat de makelaars maar praten en, sla je slag....

Toegevoegd na 59 minuten:
Trouwens: De laatste instantie waar je met dit soort zaken heen moet is de KvK. Gewoon onderhandelen met de eigenaar/vertegenwoordiger.
You've got the power.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je een huurcontract voor 10 jaar weigeren. En de verhuurder kan weigeren een huurcontract voor 2 jaar aan te bieden.

Tijd om te onderhandelen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de bepaling van de duur van de huur van een bedrijfsruimte is het belangrijk om te weten in welke categorie je bedrijfsruimte valt.

In de wet is namelijk vastgelegd dat bedrijfsruimten die onder artikel 7:290 BW vallen voor huurperioden van steeds 5 jaren dienen te worden verhuurd. Hoe de verhuurder het in jouw geval heeft voorgesteld weet ik niet precies, dat wordt me niet duidelijk uit de vraag en omschrijving. Wellicht is het 5 jaar + 5 'optiejaren' (6+4; 7+3) of heeft hij 10 volle jaren in het contract staan? Het is een wezenlijk verschil namelijk. Maar beiden zijn toegestaan bij artikel 290 bedrijfsruimten.

Goed, terug naar je vraag. Het is belangrijk om te bepalen of je bedrijfsruimte valt onder artikel 7:290 BW.

In mijn ogen niet, artikel 7:290 BW is er namelijk om de huurder te beschermen tegen de verhuurder. Veelal grotere bedrijven waarvan de verplaatsing en de vestiging enorme kosten en investeringen met zich meebrengt worden met dit artikel beschermd.

Huisartsen, tandartsen en apothekers vallen onder 7:230 BW en daarom dienen deze huurcontracten onder de 'overige bedrijfsruimten' waarvan de verhuurtermijnen 'vrij' zijn.

Mocht je volgens de verhuurder toch onder 7:290 vallen (wat ik met deze informatie alleen niet kan beoordelen) dan kan je met toestemming van de rechter een kortere aanvangshuurperiode aangaan (als deze langer is dan twee jaar. is deze korter dan maximaal twee jaren dan mag je zonder toestemming ook die huurperiode aangaan (artikel 7:301 BW). Dat klinkt omslachtig, maar dat valt in de praktijk best mee. Die aanvangshuurperiode stelt jou dan in staat om te kijken of je bedrijf op die plaats levensvatbaar is.

Valt je bedrijfsruimte niet onder artikel 7:290 BW dan mag je voor een jaar of twee jaar huren waarna de overeenkomst bij verlenging voor onbepaalde tijd gaat duren en de opzegtermijn gelijk is aan de betalingstermijn. Dat is dus iets om rekening mee te houden(!) betaling per maand geeft je meer vrijheden dan.

Concreet antwoord op je vraag: ja in dit geval mag je in mijn ogen weigeren en normaliter is een huurcontract voor een pedicuresalaon vrij van vastgestelde huurperiode van x jaar. Dit kun je dus zelf in overleg met de verhuurder bepalen.

Je kunt hierover dus goed onderhandelen. Zet je huur niet voor te lange tijd vast want je kunt gedurende het 'eerste contact' er niet meer onderuit!

Heb je meer vragen mail me dan gerust, ik help je graag op weg!