Is het mogelijk urgentie aan te vragen voor een andere stad wegens huiselijkgeweld??

Ik woon in Rotterdam maar wil urgentie vragen in Amsterdam omdat daar mijn familie woont. Ik heb helemaal niemand in Rotterdam. We gaan scheiden maar er is spraken van huiselijk geweld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er sprake is van huiselijk geweld,kun je beter eerst naar een blijf van mijn lijf huis gaan en vanuit daar is er misschien een mogelijk om urgent een woning in Amsterdam te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, dat zal niet meevallen. Soortgelijke vraag al eens gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/mogelijk-urgentie-vragen-stad.223922
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad een lastige. Is er een reëel, eventueel min of meer aantoonbaar (bijvoorbeeld door acties uit het verleden) risico dat je ex straks achter je aan komt, je opzoekt op je nieuwe adres? Of ben je daar niet echt bang voor maar wil je zelf gewoon graag naar een andere plaats? (Wat ik óók heel begrijpelijk vind, maar wat het voor de instanties die hierover gaan misschien wel anders maakt.)

Antwoorden (1)

Dat is inderdaad mogelijk ( maar creeert of geeft geen recht op urgentie ).
Je kan of via je huisarts of rechtstreeks naar de maatschappelijke dienst gaan.
Je kan ( omdat er sprake is van huiselijk geweld ) ook terecht bij de politie,
deze kunnen je dan ook in contact met de maatschappelijke dienst brengen.
Waarom de maatschappelijke dienst?
Deze kunnen ten eerste zorgen voor een tijdelijk onderdak en daarnaast hebben zij vaak wel ingangen bij de sociale huurdersverenigingen.
Dat je Rotterdam wilt verlaten kan dat in je voordeel werken,
alleen moet je het zo brengen dat je het dorp wilt ontvluchten en dat je je in Amsterdam veiliger waant in verband met familie.
Alleen zullen ze wel met de volgende vragen komen, waarom heb je nu geen onderdak bij familieleden, en is er ook een aangifte geweest van huiselijk geweld.
Dergelijke diensten kunnen vaak meer dan een enkele individu.