Kan iemand zomaar een woning voor mij huren/betalen?

Als iemand mij aanbiedt een woning voor mij te huren om deze huur maandelijks netjes te betalen heeft dit dan nog financiële gevolgen voor een van beide partijen. Wordt dit gezien als schenking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

U bent (onder)huurder en zal normaliter huur moeten betalen. Als u geen of heel weinig huur betaalt kan er sprake zijn van een schenking. Voor derden is de schenkvrijstelling € 2057 Als u van uw ouder(s) huurt is de schenkvrijstelling € 5141 per jaar.

Voorbeeld:
U huurt van uw ouder(s) en betaalt € 400 per maand. Dit is € 4800 per jaar en valt onder de grens die voor de schenkvrijstelling geldt.

Voorbeeld:
U huurt van een familielid of iemand anders. U betaalt geen huur. € 171 per maand is vrijgesteld van schenkbelasting (per jaar 2057). Maar als de huur op de vrije markt veel hoger uitkomt moet er formeel dus over een deel van de niet betaalde huur schenkbelasting worden betaald.

Leuker wordt het als er recht is op huurtoeslag. Het kan dan afhankelijk van leeftijd gunstig zijn een relatief hoge huur te vragen.
Voorbeeld: leeftijd 23 jaar (of ouder) / inkomen € 15.000 / huur € 500 per maand – huurtoeslag € 231 per maand. Conclusie in deze situatie zou kunnen zijn:
Er wordt een marktconforme huur gevraagd. N.B: deze € 500 wordt ook betaald door u aan de verhuurder. U krijgt € 231 huurtoeslag en de woning kost u per saldo € 269 per maand, dus € 3228 per jaar. De verhuurder schenkt u € 2057 / U betaalt aan netto huur € 1171 per jaar.

Zo zijn er allerlei voorbeelden te bedenken. Maar een passend antwoord is pas te geven als er meer informatie is over uw situatie. Wat is uw relatie tot degene van wie u huurt? Is er een eventueel recht op huurtoeslag? Hoe oud bent u?
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben een gezin, zelfstandige, weinig kans op huurtoeslag omdat het een gezinswoning zal betreffen.. Ben ik zelfs onderhuurder als ik zelf geen cent betaal?
Binnen de huidige 'participatiesamenleving' zou je toch mogen verwachten dat deze huur anoniem betaald kan worden? ;) De 'schenker' betreft een collega, verder geen (familie) relatie.
Is deze schenking van €2057,- dan per persoon per jaar?
Kan ik het aantal personen in mijn gezin dan optellen? (5 stuks) of...? Zou goed uitkomen :)
900,- per maand huur x12 = 10.800,- p.j.
2057,- x 5 = 10.582,- p.j.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo heb je weinig kans op huurtoeslag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van een Gezinswoning ligt de kale huur hier in de vrije sector zeker boven die grens van ...780,- p.m. , helaas.
fisbel
10 jaar geleden
De grens De grens voor huurtoeslag is € 100 minder, namelijk € 681,02. De persoon die het huurcontract tekent is de huurder van de woning. U trekt in de woning, dus u bent de onderhuurder. Als u tot maximaal € 681,02 huur per maand betaalt en uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen van € 28.850 heeft u recht op huurtoeslag. Het eventuele inkomen van de kinderen kan meetellen. Er mag geen vermogen Box 3 zijn. Oók een onderhuurder kan recht hebben op huurtoeslag! Er moet dan wel een apart huurcontract worden opgesteld met degene die de woning huurt. Lees: http://www.edgie.nl/Artikel/heb-ik-als-onderhuurder-recht-op-huurtoeslag En lees voor de algemene voorwaarden huurtoeslag: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/ -------------------------------------------------------------------------------------
Voor de schenkvrijstelling geldt dat u samen met uw echtgenote als een eenheid wordt gezien. Totale schenkvrijstelling samen dus € 2057. Voor elk van de 3 kinderen geldt de vrijstelling van € 2057 (derden aan kind) Totaal is dus maximaal 4 x € 2057 vrijgesteld van schenkbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, 681,- inderdaad. Maar wat betreft huurtoeslag; dit heeft verder niets met mijn vraag te maken, deze toeslag hoef ik dus ook niet. @fisbel > Wat je zegt over die schenking is erg interessant, dat zou een goede optie kunnen zijn. Maar eigenlijk is mijn oorspronkelijke vraag eenvoudiger, t.w. Stel ik kom een wildvreemde tegen op straat; die zegt tegen mij: "Ik weet een prachtig mooi huisje te huur, jullie mogen hier gratis wonen".
De persoon in kwestie regelt verder zelf de betaling, daar bemoei ik me niet mee, ik betaal dan ook geen euro, aan niemand. Er is dan toch geen sprake van een schenking? Er is immers geen geldstroom. Bij wijze van spreke zou deze persoon elke maand een envelopje met contanten bij de 'makelaar' door de brievenbus drukken.. ... Toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat zegt fisbel ook: "Maar als de huur op de vrije markt veel hoger uitkomt moet er formeel dus over een deel van de niet betaalde huur schenkbelasting worden betaald. " Nog een voorbeeld. Stel jouw tante heeft geen kinderen maar vindt jou erg aardig. Ze is oud, wil haar koophuis verkopen en in een huurhuis gaan wonen. Ze heeft een huis van 300.000 euro maar ze heeft genoeg aan een ton voor de rest van haar leven. Ze verkoopt jou dat huis voor een ton en DAT mag niet... dat is namelijk een schenking van 200.000 euro. Hetzelfde met dat huurhuis van jou van die wildvreemde. Die schenkt jou elke maand huur. Fisbel legt uit hoe je het wel kan doen MET huurtoeslag maar blijkbaar begrijp je dat niet. Je moet dus juist wel de maximale huur gaan betalen, huurtoeslag aanvragen (tenzij je boven de inkomensgrens voor huurtoeslag zit) en de verhuurder jou de maximale schenking per jaar geven. Daar worden jullie allemaal LEGAAL beter van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou zeg Pelle :(
Met je: "Maar blijkbaar begrijp je dat niet".
Die huurtoeslag, daar begon jij over, dat heeft helemaal niets met mijn oorspronkelijke vraag te maken.
Een geschikte woning voor ons is niet te vinden is onder de 681,- , en pas onder die grens kun je aanspraak maken op huurtoeslag.
Vergeet dat dus maar. Daar komt bij dat de 'schenker' niet de eigenaar is van de woonruimte, dat is dus niet de verhurende partij zoals jij hierboven schrijft. Met rijke tantes e.d. heeft het dus ook weinig te maken. Verder heb ik geen kwade bedoelingen en wil ik zeker niet ILLEGAAL bezig zijn, maar volgens mij is daar juist deze website voor. Voor mensen die dingen blijkbaar niet begrijpen.
Ik heb geen verstand van financiële zaken en ambieer dat ook helemaal niet. Ik weet alleen dat we voor Sociale Woningbouw niet in aanmerking komen, geen hypotheek kunnen krijgen, en we de vrije sector niet kunnen betalen. Verder zeg je: "Hetzelfde met dat huurhuis van jou van die wildvreemde. Die schenkt jou elke maand huur."
Nou, nee dus. De persoon in kwestie huurt een huis en wij mogen hier, in goed overleg met de verhurende partij, wonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees nou eens wat fisbel heeft gezegd want hij heeft het WEL over huurtoeslag: Leuker wordt het als er recht is op huurtoeslag. Het kan dan afhankelijk van leeftijd gunstig zijn een relatief hoge huur te vragen. Daar doelde ik op, dat je dat stukje blijkbaar niet begrijpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft het over huurtoeslag...
Dan heb je een 'goedkope' woning nodig (onder 681,-)
Onze schenker heeft geen huis, laat staan dat hij zelf de huur kan bepalen. De markt rekent voor een woning voor ons boven 900,-
Onze huur zal dus altijd te hoog zijn voor -toeslag, hoeveel 'leuker ' dat ook is. Ik begrijp hem prima. Maar voor ons gaat dit niet op.
Wij komen niet in aanmerking voor huurtoeslag, punt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zou een mooie optie zijn :)
Mijn licht eens her en der opsteken!

Andere antwoorden (1)

Feitelijk is er sprake van een schenking. De huur mag niet boven de schenkingsvrijstelling komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, meteen al het beste antwoord ;)
... Maar die persoon huurt de woning zelf. Ik woon er alleen maar in. In goed overleg met de verhuurder van het pand vanzelfsprekend..
Ik zie dus nooit een geldbedrag...
Het is dan ook nooit een schenking aan mij toch, er wordt gewoon een ruimte gehuurd..?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij gewoon 1 euro per maand betaalt betaal jij toch huur?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onee, antwoord van fisbel nog niet gezien...