Mag een huurbaas periodiek geld van de borg in mindering brengen?

Onze huurbaas wil een x bedrag van de borg in mindering brengen ivm gebruik van stoffering, hierdoor is de borg in 2,5 jaar verdwenen. Is de borg niet een bedrag dat moet blijven staan, en mag hij dan naast de "gewone"huur een x bedrag vragen voor gebruik van stoffering ed. En indien hij dit bedrag vraagt is hij dan verplicht onderhoud/renovatie te plegen? Er zijn een aantal aandachtspunten in het appartement waar geen gehoor aan gegeven wordt door hem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das apart... Als hij het appartement gestoffeerd verhuurd zit dat in de huurprijs. De borg heeft daar niets mee te maken.

Antwoorden (1)

Dit is wel een aparte constructie.

Allereerst: er staat niets in de wet geregeld over de borg. Dat is dus een afspraak die jij met je huurbaas hebt. Er is dus geen belemmering om af te spreken dat bepaalde zaken met de borg verrekend wordt. Dat gezegd hebbende: als er zaken regelmatig met de borg verrekend wordt dan is het natuurlijk geen borg meer, maar gewoon een soort vooruitbetaling of reservering.

Over de kosten van de stoffering: dit moet van tevoren afgesproken zijn. Dit is dus vastgelegd in de huurovereenkomst. Als de verhuurder dus buiten de overeenkomst om bepaalt dat jullie stofferingskosten moeten betalen dan mag dat dus niet (en moet je dus je borg gewoon terugkrijgen nadat de huur afgelopen is).

Daarbij geldt ook dat indien jullie in een niet-geliberaliseerde huurwoning wonen (kale huur in 2012 tot maximaal €664,66 per maand), dat er beperkingen zijn aan de hoogte van de stofferingskosten. Is de stoffering niet ouder dan vijf jaar? Dan mag de verhuurder maximaal 20% van de aankoopprijs per jaar in rekening brengen. Is dit wel ouder dan vijf jaar? Dan mag hij een redelijke vergoeding vragen (deze ligt altijd onder de nieuwwaarde).

Het kan zijn dat je verhuurder jullie extra probeert te laten betalen. Het is in dat soort gevallen altijd een goed idee om even de huur bij het juridisch loket of bij de huurcommissie te laten controleren.