Wat is de wettelijk vastgestelde minimale vergoeding/"oprot"premie bij het moeten verlaten van een sociale huurwoning als gevolg van nieuwbouw?

Het betreft een vervanging, dus kan in de nieuwbouw woning terugkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hier zal waarschijnlijk geen wettelijke vergoeding voor bestaan. Dit zal de gemeente in alle vrijheid mogen bepalen, uiteraard wel met goedkeuring van de gemeenteraad.

Je zou eens kunnen kijken op de site van de overheid daar zijn alle ministeries terug te vinden, dus ook het ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening en Milieubeheer.

whttp://almanak.overheid.nl/19880/Ministerie_van_Volkshuisvesting,_Ruimtelijke_Ordening_en_Milieubeheer_(tot_14-10-2010)/
12 jaar geleden
Woningcorporaties moeten vanaf 1 juli 2005 de verhuiskosten gaan vergoeden van huurders die door gedeeltelijke vernieuwing of sloop/nieuwbouw (tijdelijk) moeten verhuizen naar een andere woning. De vergoeding is vastgesteld op minimaal 5000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volledige antwoord is te vinden op de website van de rijksoverheid.

Het minimumbedrag is € 5.396 (voor verhuizingen na 1 maart 2011). Je hebt het wettelijke recht om een hogere schadevergoeding te claimen, maar dit moet dan wel redelijk en onderbouwd zijn. Als je gedurende de renovatie in een tijdelijke woning terecht komt dan kan je de vergoeding maar één keer claimen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter aanvulling op bovenstaande antwoorden: sinds 2005 moeten wooncorporaties die vergoeding betalen. Sinds 1 maart 2010 geldt dit ook voor particuliere verhuurders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En terecht dat het ook voor particuliere verhuurders geldt. Ik had toch al in mijn antwoord geschreven dat ze per 1 juli 2005 de vergoeding moeten betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie bij jouw antwoord alleen dat dit voor wooncorporaties geldt. Dus dat leek me niet helemaal volledig.