Hoe/waar kan je het best beginnen als je een huis wilt kopen?

Gezin (werkend,2 kindjes) wil graag een huisje op de buiten kopen met een stukje grond.
Waar kun je je het beste laten informeren omtrent leningen,hypotheken en alle administratieve rompslomp?
Wij verdienen niet zoveel,maar willen toch heel graag een huisje kopen met wat grond,weide voor ons paard.Mag wat werk aan zijn.
Sociale leningen via de gezinsbond/ocmw..?
Wij weten eenvoudigweg niet wáár te beginnen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je in Belgie woont? (ocmw bestaat alleen daar)Is wel handig even te vermelden want dit is een overwegend Nederlandse site, en in Nederland zijn de regeltjes nogal anders... (en een huis met een stukje grond helemaaaaaal niet meer te betalen...)

Antwoorden (8)

Voor advies over dit geheel kan je zowieso even bij de hypotheker langs gaan. Die leveren redelijk onafhankelijk advies. Tevens kan je lid worden vand e vereniging eigen huis, welke advies geeft aan leden en ze ook in geval van problemen juridisch bij kan staan (Denk aan een dak dat instort 1 week na koop huis).

Daarnaast is funda.nl een goede site om huizen die te koop staan te vinden.

Tip: Ga bij de koop niet uit van een rooskleurig perspectief, maar kijk of je ook je woning kan veroorloven als je opeens 20% achteruitgang hebt in inkomen!

Succes!

J.

PS: Mocht je in het grensgebied wonen: Woningen in Duitsland zijn tot 50% goedkoper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom niet bij De Hypotheker een gesprekje aanvragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker.....
Je zou eens kunnen beginnen met lid te worden van de vereniging Eigen Huis. Zij geven maandelijks een blad uit met tips en adviezen en ook kortingen op allerlei services. Het is een niet commerciële instelling. Zij kunnen jullie verder helpen.

Daarnaast is het goed om je alvast te oriënteren op regio's en prijzen. Je kunt dat op huizenwebsites zoals Funda doen.

Financiële vragen zou je kunnen stellen aan de verenging Eigen Huis, maar je zou ook eens met een financiëel adviseur om de tafel kunnen gaan. Wij hebben dat destijds gedaan met de adviseur van onze verzekeraar, maar dat zou ik nu niet meer doen. Zoek een onafhankelijk persoon of instelling die je kunt vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een onafhankelijke adviseur raadplegen. Als je daar op googled vind je vast meerdere opties. Ik heb er eentje gelinked.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet allereerst naar je financiële mogelijkheden kijken, want dan weet je welke droom je kunt verwezenlijken.
Dus allereerst naar een hypotheek-adviseur.
Zij kunnen met een goede benadering zeggen welk bedrag je kunt lenen, ook rekening houdend met eventuele al lopende schulden en/of andere inkomsten en op het leenbaar ''hypotheek''bedrag kun je je wensen aanpassen.
Let bij het sluiten van een hypotheek wel goed op.
De provisie die een adviseur krijgt voor het afsluiten van een belggingshypotheek is groter dan een ''standaard''hypotheek, dus laat je niet daartoe verleiden mocht je evt. twijfelen.

Als je weet waar je reikwijdte ligt, kun je naar het aanbod van grond/woningen kijken in de gemeente(n) die jullie
wel wat lijken. Als je dan met makelaars in contact komt, loopt de rest vanzelf. Succes. Ik hoop dat jullie snel wat vinden.

Toegevoegd op 09-06-2009 11:18:36
Maar...
Ik lees vandaag dat die hypotheek-adviseurs niet helemaal goed bezig zijn. Zie de bron..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bepaalt eerst je budget voor de afbetaling van je hypotheek. (1/3 van je netto inkomen) Daarna pas je de volgende methode toe : the must and the nice to have : must = 2 à 3 slaapkamers, grond max ? are, weide enz.Dan info via internet qua sociale lenig Als laatste kontakteer je makelaars en spreek duidelijk af welke commissies zij vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hypotheekadviseur, natuurlijk, dat is een open deur vooral als je wilt weten hoeveel je mag lenen, een makelaar om te zien wat er in de buurt binnen jouw bereik ligt, maar je kunt je vantevoren ook al heel goed orienteren op zo ongeveer alles wat je tegenkomt en waar je rekening mee moet houden via de Vereniging Eigen Huis.

Niet veel geld en een stukje grond groot genoeg voor een (ook niet gratis) paard.....ik hoop wel dat je iets in het oosten/noorden van het land zoekt, anders zou het nog wel eens heeeel erg niet mee kunnen vallen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor informatie over alles wat bij huis kopen komt kijken kun je een kijkje nemen op Eerste Koophuis (zie bron). Daar vind je per onderwerp naast tips en checklists ook verwijzingen naar andere informatieve sites.

Ik zou gewoon 2 of 3 afspraken maken met een hypotheekverstrekker om een beetje feeling te krijgen over de mogelijkheden en om te achterhalen wat het beste bij jullie situatie past.