wat kun je zeggen nadat je een grondquote hebt berekend?

We zijn bezig met een grondexploitatie te maken voor een plangebied. Nu moet de grondquote worden berekend. Het is ons duidelijk hoe het berekend moet worden, maar wat zegt het uitgerekende getal? We komen op een getal van 0,23 uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Knip-en plakwerk van de website van de Nederlandse Grondmaatschappij:

Grondquote: Om de waarde van de ontwikkelde grond te kunnen bepalen gebruiken we de grondquote methode. Deze methode wordt voornamelijk gehanteerd bij de vaststelling van grondprijzen ten behoeve van woningbouw. De grondprijs wordt vastgesteld op een percentage van de V.O.N.-prijs van de woning. Dit percentage wordt de grondquote genoemd.
De doorgaans gehanteerde grondquote is 30%. Dit is een marktconforme quote.

De door jullie berekende grondquote is vrij laag (23% ipv. 30 %) in verhouding met de vrij-op-naam waarde van de huizen die je er op wil gaan bouwen. Dat wil zeggen dat de bewoners relatief veel investeren in 'bakstenen' en relatief weinig in 'grond'.

In onderstaande bron ook nog een artikel over de risico's tijdens de bouwperiode.

Als dit geen fictieve opdracht is, maar echt over exploitatie gaat, zou ik er maar eens een expert bij halen in plaats van het hier te vragen want er zitten nogal wat haken en ogen aan.