Hoe kan ik het best afstoffen?

Het is net of het gewoon blijft ronddwarrelen en dat het geen nut heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.7K
Ivana
13 jaar geleden
Vergeet vooral niet dat je bij deze lage zonnestand ieder stofje in huis ziet ronddwarrelen. Die stofjes zijn er altijd, maar vallen nu des te meer op. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Ivana.

Het beste antwoord

Goed afstoffen is eigenlijk nog een ware kunst. Je wilt immers dat het stof verdwijnt en zich niet verplaatst. Dus waarmee kan je nou eigenlijk het beste afstoffen en hoe ga je te werk?

De ouderwetse stofdoek moet je eigenlijk gewoon vergeten. Het neemt geen stof weg maar verplaatst het alleen maar. Daarom moet je altijd nog 'nastoffen' met een vochtige doek. Je kunt beter statische stofdoekjes kopen die je in elke supermarkt kunt vinden. Door wrijving met het oppervlak worden ze elektrostatisch geladen en trekken ze vanzelf stof aan. Je gooit het doekje met stof en al weg en hoeft niet nat na te reinigen, tenzij je vlekken hebt natuurlijk. Ook de ouderwetse verenplumeau doet enkel maar het stof verplaatsen. Er bestaan echter ook plumeaus van lamswol, die wel stof aantrekken. Heb je nog wel zo'n ding met veren liggen, trek er dan een panty omheen. Nylon trekt wel stof aan. Na gebruik kun je panty weggooien of in de was doen. Het is overigens wel mogelijk om klassieke stofdoeken en plumeaus statisch te maken, kijk op Infotalia voor handige en simpele tips. De site geeft ook tips hoe stofdoeken en plumeaus het beste gereinigd kunnen worden.

Goed, nu weet je dat je eigenlijk het beste met statische doekjes kunt werken maar dan ben je er nog niet. Als je niet op de juiste volgorde aan het boenen slaat, kun je net zo goed niet schoonmaken. Zelfs met statische stofdoekjes valt er stof op de grond, dus je kunt beter eerst stoffen en reinigen en pas als laatste stofzuigen en dweilen. Werk uiteraard altijd van boven naar beneden want je schiet er ook niets mee op als je ergens bovenop gaat afstoffen terwijl je een oppervlak daaronder al gedaan hebt. Heb je veel spulletjes in huis die gedetailleerd zijn, bijvoorbeeld bewerkte schilderij- of spiegellijsten, tierelantijntjes of trapleuningen met veel details, stof die dan af met een schone verfkwast.

Tot slot geeft Infotalia ook nog een handige tip hoe je bepaalde oppervlakken, zoals glazen tafelbladen, spiegels, jaloezieën etc. stofwerend kunt behandelen. Meng vier delen (bijvoorbeeld vier mokken) water met één deel (dus één mok) vloeibare wasverzachter. Doe dit mengsel in een spuitfles of op een schone, zachte doek en wrijf daarmee het te behandelen oppervlak in.

Ik hoop u hiermee voeldoende van dienst te zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat je 15 bent, dat beloofd wat voor de toekomst ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus ;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
statische doekjes zijn ook perfect voor beeldschermen van tv/pc/laptop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie info,een paar dingen zijn erg handig zoals verfkwast, komt wel van pas af en toe.

Andere antwoorden (8)

Je moet ook wel goed materiaal gebruiken om af te stoffen een beetje vochtige doek of een duster en vooral niet met iets dat geen stof opneemt
13 jaar geleden
Afstoffen gaat het best met een microvezeldoek of met een licht vochtige doek, zodat het stof zich aan de doek hecht en moet regelmatig worden gedaan als men geen stoflaag in huis wil krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sopje maken en nat afnemen.

Het liefst met een microvezeldoekje. Wel goed uitknijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst goed je vloer stofzuigen, dan pas gaan stoffen..als er nl veel stof op de grond ligt, en je loopt te stoffen loop je de stof weer omhoog, zo blijf je aan de gang..
ik gebruik een swiffertje ..die houd de stof vast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een Swiffer

http://www.google.be/imgres?imgurl=http://longislandguides.net/wp-content/uploads/2009/05/swiffer_png.jpg&imgrefurl=http://longislandguides.net/long-island-ny/swiffer-coupons&h=381&w=500&sz=94&tbnid=luTAgvpz-09WWM:&tbnh=99&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dswiffer&zoom=1&q=swiffer&hl=nl&usg=__Ia6LnKZP0-wprA9GHbGEo4pbcx4=&sa=X&ei=p-S6TK6jF8uUOpuCsaAC&ved=0CDgQ9QEwBA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon het kleine borsteltje aan je stofzuiger doen en stoffen
het wordt direct opgezogen en kan nergens neerdwarrelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach jee mijn min-naar is weer wakker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe ik ook, van mij een plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje sokkie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het proberen ;)
na het stofzuigen
even met een vochtig doekje afnemen.
voor herhaling vatbaar, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik ook de opzet stukken veel die bij de stofzuiger zitten. Het ronde stukje met de haren gebruik ik voor plinten, vensterbanken, apparatuur, tv en andere oppervlakten en richeltjes. Altijd ook even de binnenkant van de radiator. Als je toch met die stofzuiger bezig bent...gebruik em dan ook!

Verder ook wat regelmaat. Ik stofzuig bijna elke dag (heb 2 katten en een hond) en 1 keer in de week doe ik echt echt uitgebreid, in alle hoeken en gaten.
Gebruik een goede stofzuiger/zak/filter, want bij sommige komt het fijne stof er aan de achterkant weer net zo hard uit.

Verder wekelijks even met een natdoekje/microvezeldoekje rondje doen en gladde vloeren dweilen.

En...heel belangrijk: Ruim je huis op en zorg dat het niet te vol staat met spullen en dat er niet overal rommel ligt. anders is het eigenlijk niet goed schoon te houden qua stof! En als je huis niet te vol staat en er overal spullen liggen, ben je ook echt veel minder tijd kwijt met schoonmaken. Want als je het goed aanpakt en er een beetje een systeem voor ontwikkeld, hoef je helemaal niet zoveel tijd aan het huishouden kwijt te zijn en is het eigenlijk alleen een beetje een kwestie van bijhouden.

Ik zeg er eerlijkheidshalve bij: ik heb geen kinderen, en dat scheelt een hoop!