hoe houd ik mijn matras vochtvrij

ik zag schimmelplekken, hoe kan dat, er ligt een molton onder de matras.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

een matras moet kunnen luchten misschien sluit je alles af..
haal het eronder uit en zet elke dag je ramen open zodat het vocht weg kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dat ook een keer gehad vroeger, toen had ik onder mn matras geen lattenbodem maar een spaanplaat waardoor het niet kon ademen en dus ging schimmelen... Ik weet niet of dat bij jou ook zo is... het heeft waarschijnlijk toch te maken met dat jouw matras niet goed kan ademen... Of misschien is het een heel oud matras en is het aan vervanging toe, maar ook dan, het moet kunnen ademen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat het matras aan de onderkant kan luchten door een open lattenbodem of een open spiraal te gebruiken.

Zorg dat het matras aan de bovenkant kan luchten door overdag alle dekens/dekbedden weg te trekken.

Een molton *onder* het matras, zoals je schrijft, dient alleen als matrasbescherming, tegen schuurschade van de bedbodem. Het beperkt juist het ademen van de matras.

Leg dus een molton *op* je matras, om jouw transpiratievocht op te nemen. Het vocht komt dan niet zo snel in het matras, en het verdampt sneller wanneer je overdag de dekens/dekbedden zo veel mogelijk wegtrekt.

Toegevoegd na 5 minuten:

Kijk ook eens op welke manier je je slaapkamer verwarmt. Sommige mensen gebruiken indirecte verwarming voor hun slaapkamer. Dat betekent dat ze de verwarming in de slaapkamer uitlaten, maar wel de deur van de slaapkamer open laten staan (op z'n minst een deel van de dag of nacht), zodat de slaapkamer een beetje wordt verwarmd door de warmte uit de rest van het huis.

Die manier van verwarmen is de beste manier om vochtproblemen te krijgen. Ik weet natuurlijk niet of dit op jou van toepassing is, maar mocht dat zo zijn: meteen mee stoppen!
13 jaar geleden
Het regelmatig luchten van een matras is noodzakelijk als er geen speciale voorzorgsmaatregelen zijn getroffen om o.a. uw lichaamsvocht uit het matras te verwijderen.

Energy+ heeft bedhygiëne tot een van haar speerpunten gemaakt. De speciale vezels van de ClimaBest matrashoes zorgen ervoor dat het afgescheiden lichaamsvocht, minimaal een glas water per nacht, direct wordt teruggeven aan de omgeving. Daarnaast is de Energy+ matraskern voorzien van een hygiënehoes. Deze is er verantwoordelijk voor dat uw overige lichaamsafvalstoffen, waaronder huidschilfers, de matraskern niet kunnen bereiken. De bovenkant van de matrashoes en de hygiene hoes zijn afneembaar en kunnen worden gewassen. Op deze wijze blijft uw matras gegarandeerd fris en vochtvrij.