Ik kreeg laatst bij Jeanscentre te horen dat m.n. de stoffen die in donkere kleuren geverfd zijn krimpen. Het zou niet alleen afhankelijk zijn van het materiaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in principe alle stoffem die natuurlijke vezels bevatten (bv katoen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stoffenfabrikant garandeert je de natuurlijke werking van alle materialen. Evenals de houthandel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alle stoffen krimpen, De vraag is alleen hoeveel. Ik was kritische kleding altijd op 40 graden en stop ze niet in de droger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle stoffen kunnen krimpen als je die te warm wast het beste is om je kleding 40 graden te wassen en je beddek bijvoorbeeld 60 graden vanwege de bacterie enzo..
en beste is om niet veel dingen in de droger te doen zoals truien en broeken net als ondergoed en handdoeken is geen probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen een stof krimpt in de was, als je stoffen gaat wassen op hogere temperaturen dan is voorgeschreven, heb je kans dat het gaat krimpen...
gewoon je aan de voorschriften houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wildzijde
Zijde die verkregen is van de in het wild levende Tussah zijdevlinderrups. Voor wilde zijde laat men het popje leven en zelf uit de cocon komen. Het mag verder gaan als vlinder. De zijde heeft een korrelige structuur, matte glans, van nature onregelmatig en moeilijker te bleken en te verven. Behandeling: beperkt wasbaar, niet zelfstrijkend en bij voorkeur chemisch reinigen. Kan krimpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle natuurlijke stoffen krimpen de eerste keer dat je ze wast. Als ik kleding naai van katoen of linnen, was ik de stof zelfs vóór. De complete lap wordt dus eerst gezigzagd tegen het rafelen en gaat voor het naaiproces in de wasmachine.

Kant en klare kleding van natuurstoffen zoals katoen en linnen kan je het beste de eerste keer voordat je ze wast 15 uur in koud water leggen (zonder wasmiddel). De krimp wordt dan tot een minimum beperkt.

Bij wol moet je oppassen dat je weinig wasmiddel gebruikt (speciaal voor wol) en dat de temperatuur laag blijft. Wol moet je liggend drogen. Wil je het helemaal goed doen, dan moet je het kledingstuk voor het wassen opmeten en na het wassen in dezelfde maat neerleggen om te drogen.

Puur synthetische stoffen krimpen niet, gemixste stoffen kunnen weer wel krimpen. Kijk op het label.
Ivana