is je handen wassen met afwasmiddel net zo schoon en gezond als met handzeep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed antwoord op je vraag is met deze informatie moeilijk te geven. Wat bedoel je met handzeep? Een stuk zeep wat naast de wasbak ligt, waar iedereen met zijn tengels aan zit, of een handzeep uit een pompje? Afwasmiddel ontvet, en echte zeep maakt je huid schoon maar droogt deze ook uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaat afwaszeep wat moeilijker van je handen. Misschien vandaar dat ze dat bij de smaakpolitie afraden. Maar ik merk niet dat mijn handen droger worden...

Het beste antwoord

De concentratie aan ontvetter EN antibacteriele middelen van geconcentreerd afwasmiddel is veel groter dan in handzeep.
Zou je dus heel weinig afwasmiddel gebruiken dan zou dat vergelijkbaar reinigend effect hebben.
Heb je echt vuile handen met smeer ed. dan is shampoo
of afwasmiddel een zeer geschikt middel en werkt dan beter dan gewone handzeep.
Je handen worden met afwasmiddel eerder schoner dan minder schoon met handzeep, de antibacteriele werking is ook uitstekend.
Het is echt onzin dat afwasmiddel geen ontsmettende werking zou hebben, het is een bactericide middel , ook in sterke verdunningen.
Anders zou je immers een besmette vaat krijgen door af te wassen. Iedereen kan bedenken dat dat niet de bedoeling is.
Wel smeer ik wat verzorgende creme op mijn handen na het gebruik van afwasmiddel.
Bedenk wel dat afwasmiddel veel te geconcentreerd is om het als handen reinigingsmiddel te gebruiken.
Dus onder normale omstandigheden is geconcentreerd afwasmiddel nogal een overkill is en als een vorm van verspilling gezien kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dat denk ik wel, als je afgewassen hebt zijn je handen daarna ook lekker schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus van mij.
Schoon is schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momopoyolo en Loenie, bedankt allebei.
Nee afwasmiddel is een ontvetter. Een handzeep is bacteriedodend. Dus met een afwasmiddel ontvet je je handen alleen. Dus dan kun je net zo goed niet je handen wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
De meeste handzeep is net zo min ontsmettend als afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als de huid van je handen grondig ontvet is, kunnen er daarna meer bacteriën op je huid nestelen dan ervoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht antwoord.
Zeep is helemaal niet bacteriedodend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou betekenen dat afwasmiddel de bacterieën op de vaat niet doodt? Lekler is dat.. Klopt dus niet
Nee, volgens mij doodt dat de bacteriën niet genoeg. en afwasmiddel haalt ook de goede "vetten"van je handen waardoor je handen "droog"worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goeie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan veronderstel je dat je afwas, na het afwassen nog vol bacterien zouden zitten.
En je handen na het wassen met zeep niet? Ik geloof er niets van! Dat het minder goed is voor je handen, al te sterk ontvettend, dat is wel waar.
Maar dat was de vraag niet.
welnee Menno dat zie je toch in de smaakpolitie hoe Rob Geus daar op reageert als hij zijn handen moet wassen met dat spul dat is daar niet voor

plus 1 voor je vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je handen worden wel goed schoon, maar zelf vind ik het niet gezond.
ik gebruik altijd ongeparfumeerde zeep voor m'n handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee daar is de afwasmiddel niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel zo schoon, niet zo gezond.
Afwasmiddel is, zoals eerder al gezegd, een ontvetter. Het onttrekt ook vet aan de huid. Hierdoor krijg je schrale handen en kloven. Vandaar dat je beter latex handschoenen aan kunt trekken als je veel met je handen in dit soort ontvetters zit.
13 jaar geleden
Ja.
Het is net zo schoon.
Als je het vaak doet, dan is het misschien minder gezond, maar ook dat relativeer ik:
de moderne afwasmiddelen zijn zacht voor je handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoon is het wel maar gezond is handen wassen eigenlijk niet. Zeep, of dat nu afwasmiddel, een stuk zeep of zeep uit een pompje is, ontvet de huid en neemt daarmee meteen het vuil mee, dus ook schadelijke maar ook nuttige bacteriën.

Beperk het handen wassen tot dat ontvetten, zou ik zeggen. Met antibacteriële middelen verstoor je dat evenwicht nog veel meer met schadelijke gevolgen voor je gezondheid tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eey vriend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, een zinnig antwoord ; heerlijk !
zowel met afwasmiddel als met zeep worden je handen schoon. erna een beetje handcreme insmeren houdt je handen ook nog 'gezond'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je handen wassen met beide al zitten er wat verschillen in tussen.
Afwasmiddel is bedoeld voor ontvetten en verwijderen van eiwitten dmv enzymen en zeep ontvet en geeft een lekker geur af of heeft een antiseptische werking.
Er is ook zeep die bedoeld is voor het reinigen van textiel e.d. (ossegalzeep of groenezeep) waarbij vooral reinigen en vlekverwijdering het doel is waardoor deze niet echt lekker ruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vloeibare handzeep hebt, is dat nagenoeg hetzelfde als afwasmiddel. Het hoofdbestanddeel is natriumlaurylethersulfaat.
Dit is het hoofdbestanddeel van afwasmiddel, vloeibare handzeep, badschuim, haarshampoo.
Al deze producten zijn nagenoeg gelijk, op wat geurstofjes en eventueel verzachtende toevoegingen na.
Je kunt dus ook prima je haren wassen met badschuim of afwasmiddel, of de vaat wassen met shampoo.
Als je echt zeep bedoelt, is dat gemaakt van olie en loog. Dat is een heel ander principe, maar ontvet ook.
De tenciden (oppervlakte actieve stoffen) zijn eigenlijk de moderne vervangers van de "ouderwetse" zepen en hebben een prima reinigend vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Gratis toegift : Als cremespoeling kun je wasverzachter gebruiken. Gaat heel goed en is veel goedkoper. De ingredienten zijn hetzelfde.
het werkt allebei wel goed en je handen ruiken fris maar toch is zeep wel beter vooral die antibacterielle zeep is beter en afwasmiddel ontvet de huid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeep is - gelukkig, net als afwasmiddel - in de regel /standaard niet bacteriedodend. (Al verkopen ze die rommel wel, maar het bacteriedodende vermogen daarvan schijnt in de regel gelukkig nogal tegen te vallen).
Al die normale bacteriën heb je namelijk hard nodig voor je weerstand, en ontsmetten is alleen nuttig voor een operatie of bij een patient met verminderde weerstand in het ziekenhuis. Thuis niet aan beginnen.
Het droogt je handen wel iets te veel uit, maar als je ze niet de hele dag loopt te wassen maar gewoon een keertje, kan het totaal geen kwaad. Dat geldt niet voor je handen wassen met vaatwasmachinepoeder ; dat kun je beter niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan, je hebt ook bacteriedodende afwasmiddel (bijv. dreft extra hygiene) dat wast net zo schoon als bacteriedodende handzeep, bedenk wel dat afwasmiddel ook erg ontvet en dat is heel slecht voor de huid van je handen. niet echt een aanrader dus.