Hoe verwijder je het beste de beschermlaag van koperen pannen?

Deze moet eerst verwijderd worden voor het gebruik, aldus de pannenfabrikant. De fabrikant leverde een sachet verwijderingsmiddel bij de pannen, maar helaas kan ik deze niet meer vinden. Wie o wie weet het antwoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Rieneke1
13 jaar geleden
heb je geen tel.nr. of mailadres van de fabrikant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas niet. de pannen heb ik al jaren geleden aangeschaft en had ze nog niet allemaal gebruikt. de "nieuwe" zijn nu aan de beurt, maar ja.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, thanx! Ga er gelijk achter aan!

Antwoorden (2)

Je zou gewoon soda opgelost in kokend water kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
#
Voor het eerste gebruik moet je de antiaanbaklaag goed afwassen.
#
Behandel de coating voor het eerste gebruik met wat olie: het zogenaamde invetten. Herhaal dit naderhand af en toe. Hoe ga je te werk? Zet je de pan of pot een halve minuut op een laag vuur, haal hem dan van de warmtebron af en giet een eetlepel plantaardige olie in de pan of pot. Wrijf nu de teflonlaag in met wat keukenpapier.
#
Als je een pan of pot met antiaanbaklaag gebruikt, hoef je geen olie of vetstof te gebruiken bij het bereiden van gerechten. Voor de smaak mag dat natuurlijk wel.
#
Antiaanbakpotten mag je gebruiken voor het koken van vloeistoffen.
#
Vermijd oververhitting. Gebruik lage en middelhoge temperaturen om te voorkomen dat er vlekken verschijnen op de teflonlaag en dat de pan kromtrekt bij te grote temperatuurverschillen.
#
Gebruik alleen kunststof of houten voorwerpen in een pan met antiaanbaklaag. Metalen voorwerpen kunnen de coating beschadigen. Sommige merken bieden pannen aan waarin je de meeste metalen voorwerpen wel mag gebruiken, met uitzondering van vorken, messen en garden, maar voor de levensduur is het toch beter om helemaal geen metalen keukengerei te gebruiken in je pan of pot met antiaanbaklaag.
#
Sommige exemplaren kan je ook in de oven gebruiken. Controleer daarvoor de gebruiksaanwijzing. Veel hangt af van de handgrepen en knoppen van pannen, potten en deksels. Onderdelen van RVS mogen in de oven verhit worden tot 260°C, aluminium of bakeliet verdraagt slechts oventemperaturen tot 175°C. Kunststof mag niet in de oven.
#
Plaats nooit antiaanbakpannen en -potten in de microgolfoven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Dit gaat over anti-aanbak laag, terwijl vraagsteller het toch over koperenpannen heeft en het VERWIJDEREN van een beschermlaag, en dus niet het beschermen van de anti-aanbaklaag.