Hoe houd je koperen pannen, die intensief gebruikt worden, langer mooi?

Ik kook graag met koperen pannen, alleen poets ik me een ongeluk met koperpoets om ze netjes en mooi te houden. Weten jullie tips en/of trucs om dit lastig karwei lichter te maken? Ik heb ook met zout en citroensap getracht te poetsen en met zand te schuren (de ouderwetsche methode), maar tot nu toe is het nog niet hetgeen ik wens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Koper schoonmaken doe je met koperpoets, zou je zeggen. Dat is echter niet de enige mogelijkheid. Wij presenteren tal van manieren om vuil en groene of zwarte vlekken te verwijderen van koperen voorwerpen:

Wrijf het voorwerp in met antikal.
Smeer het koperen voorwerp in met wc-eend.
Los wat ammonia op in warm water of gebruik onverdunde ammonia bij hardnekkige vlekken.
Maak een badje met warm water, soda en een beetje glycerine en leg het koperen voorwerp erin.
Wrijf het voorwerp in met zuurvrije vaseline.
Een geur- en smaakloos middel is een mengsel van bloem, azijn en wat zout. Hiermee poets je je koperen pannen in een handomdraai.
Gebruik terpentijn om het voorwerp zuiver te maken.
Wrijf het voorwerp in met zuurkoolsap.
Of poets koper eens met citroensap.
Ook met tafelbier lukt het.
Boen het voorwerp met een doekje met petroleum.
Een vrij agressieve methode is een badje met citroenzuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een mooie glans op je koperen spullen wil laten verschijnen, pas je best een van de volgende tips toe:

Gebruik koperglansshampoo.
Wrijf het voorwerp in met een vochtige doek met krijt.
Wrijf het voorwerp op met een zachte, droge doek.
Doe wat sigarettenas op een vochtig doekje en wrijf hiermee over het voorwerp.
Of wrijf het voorwerp op met een papje van azijn en wat zout.
Ook karnemelk kan je mengen met wat zout voor meer glans.
Met kleurloze lak fixeer je het voorwerp met wat glans en voorkom je dat stof gemakkelijk in kleine hoekjes kruipt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koperen pannen poets je met een mengesl van bloem, azijn en een beetje zout. Zonder smaak of geur, poetsen zonder druk. Snel en gemakkelijk