Wat is momenteel de zuinigste wasmachine?

Welk merk kun je dan het beste nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
paulus811
13 jaar geleden
zuinig met water of elektriciteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het liefst beide
paulus811
13 jaar geleden
Er zijn machines die de hoeveelheid wasgoed 'wegen' en daar de hoeveelheid water en programma op aanpassen. Kies in ieder geval voor een energielabel A, watergebruik A en droogresultaat A. Een droger resultaat uit de wasmachine betekent korter in de droger. Welk merk en type absoluut het zuinigst is, kun je via kieskeurig bekijken. Daar kun je machines met elkaar vergelijken.

Het beste antwoord

Nog altijd is dat de Miele.

Maar heel veel merken maken tegenwoordig hele zuinige machines. Zelf heb ik een Bauknecht green intelligence, deze heeft ook A++ label, maar is in aanschaf bijna de helft van een Miele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is weer zo'n vraag waar je het antwoord pas op geven kunt, als het apparaat ter ziele is! Je kunt dan uitrekenen hoe lang je er mee gedaan hebt en je weet uiteraard al wat ie heeft gekost. Je kunt nu van een wasmachine wel zeggen,hij gebruikt zo en zo veel stroom en zoveel water , maar je moet ook de levensduur meetellen en het aantal en de prijs van de reparaties. Onze vaste leverancier/monteur zegt altijd : Ik lever maar 2 merken waar ik achter sta en dat zijn Bosch en Miele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens,als ze maar niet op maandagmorgen gemaakt zijn.+1
Miele is goed maar duur,het is eigenlijk de mercedes onder de wasmachines.
Maar niet iedereen heeft geld voor een dure miele.
Wij halen als kringloop regelmatig wasmachines op en ze worden ook vaak gebracht.
Maar vaak is nog geen 10 procent miele.
Omdat ze minder vaak stuk gaan,en er gewoon minder van zijn in de huishoudens.
We kregen van de week een prachtige bosch exclusiv binnen nog geen 4 jaar oud.
Deze had lekkage,en de man was geadviseerd om een andere te kopen.
A de voorrijkosten
B de onderzoekskosten.
Omdat de waterlekkage minimaal was,zou de monteur de machine een compleet programma moeten laten draaien om het lek op te sporen.
Daardoor werden de kosten te duur.
Nou zit er bij de bosch exclusiv een opvangbak onder de machine voor lekwater.
Hier in zit een soort vlotter,en als het water in de bak te hoog wordt schakelt de vlotter de machine uit.
Je moet dan de achterkant losschroeven en de bak leeggieten,en dan doet hij het weer.
De bosch bood de man 150,00 euro korting aan op een nieuwe machine.
Dat heeft de man gedaan.
Maar wel binnen een tijdsbestek van 4 jaar 2 keer een nieuwe wasmachine.
Je moet er ook een beetje geluk mee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heb ik een aantal weken een energieverbruiksmeter aan de wasmachine gehad.
Het is een Miele V5845 en het elektriciteitsverbruik is onvoorstelbaar laag.
Wel moet ik zeggen dat hij aan de warmwaterkraan aangesloten is en het water dus met een HR ketel warm gemaakt wordt.
Het verbruik was 1/10 van het verbruik van de droger per beurt.