grijzige trepen op de was.........niet van de waslijn maar waar wel van?

Hoe kan ik dit voorkomen? Komt het uit de wasmachine?

Toegevoegd na 1 minuut:
Soms zie ik grijzige/ zwarte lange dunne strepen op bv T-shirts. Hoe komt dit?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik gebruik vloeibaar wasmiddel, machine draait haast nooit op 95 graden (was veelal vrij koud)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17K

Het beste antwoord

Ik heb tijden ditzelfde probleem gehad.
Ik deed ook altijd de was op lage temperaturen en met vloeibaar wasmiddel.
Maar sinds ik onderstaande link over vetluis gelezen heb is mij een hoop meer duidelijk geworden over het voorkomen van die vieze grijze strepen op mijn schone was.
De oplossing is af en toe een (lege) trommel draaien met soda op 95 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gebruik je een waspoeder? Waspoeder laat soms ook strepen achter op kleding..
Of zijn het strepen die je niet weg kunt vegen?

Toegevoegd na 16 minuten:
nog even dit...het gebeurt mij ook weleens op donkere kleding,tegenwoordig keer ik de te wassen kledingstukken binnenste buiten,dan zitten de strepen tenminste aan de binnenkant.
En ik doe azijn bij het wasmiddel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt op een combinatie van te veel waspoeder en te veel was in de wasmachine.

Te veel waspoeder kan niet goed oplossen, zeker niet als je de wasmachine te vol propt. Er blijft dan onopgeloste poeder achter tussen de kleding en dit veroorzaakt wit/grijze vlekken of strepen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Was regelmatig op 95 graden!! Dat voorkomt het aankoeken van viezigheid en onopgelost wasmiddel. Bovendien voorkom je hiermee vetluis in je wasmachine, wat op den duur vreselijk kan gaan stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bekend probleem,ik heb er zelf ook last van.ik was bijna alle was op 30 graden.vooral bij de witte was heb ik soms strepen.het komt toch door t vet in de machine en randen van de trommel dat er niet van af gaat met n "koudere"was.af en toe toch n keer n kookwas doen of de trommel leeg n keer op 95 graden laten draaien en regelmatig je filter reinigen helpt over t algemeen wel.als je veel wast de machine na ongeveer 10 wasbeurten n keer door spoelen.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel wasmiddel op een te koude temperatuur en misschien zelfs op een te kort programma.
Maar het kan ook een chemiesche reactie zijn.

Lees dit eens goed door. !!!!

Onderwerp : Het ontstaan van grijze vlekken op wasgoed

Bron: Unilever Nederland B.V.

Bad- en Doucheproducten, Shampoos,
Haarverzorging- en Stylingproducten
en de textielwas

Het ontstaan van de grijze vlekken.
Dit document heeft tot doel een verklaring te geven voor het ontstaan van grijze of donkergekleurde vlekken in textiel tijdens het wasproces, en over de factoren die daarbij een rol kunnen spelen. De vlekken verschijnen vooral in wit of lichtgekleurd wasgoed en bij voorkeur in katoenen stoffen.
Tevens geeft dit document een handvat om dergelijke vlekken, met de kennis in dit document weergegeven, in de toekomst te voorkomen.
Na gebruik van bad- of doucheproducten en ook haarstyling- of andere haarverzorgings- middelen kan het gebeuren dat na de was op een aantal artikelen grijze vlekken zichtbaar zijn.
Het hele artikel zie de info van unilever.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het staat een stukje naar beneden en is een antwoord van Witgoedman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou het er op dat de filter schoon gemaakt moet worden. Ook hoopt er zich vaak rommel (prut) op in de ronde rubber rand (deurtje). Wanneer je dan je kleding eruit haalt, gaat dat langs die prut en bestaat er een kans dat dat vieze, grijze strepen opleverd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het kunnen dat je de machine te vol doet en door het centrifugeren de kleding tegen de rand schuurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de machine te vol doet.
Als ik dat heb, grijzige strepen, dan komt het daardoor.

Maar je moet wel af en toe iets draaien op de hoogste temperatuur om de machine goed schoon te maken.

Dat doe ik dan met theedoeken, dweilen, keukendoekjes, slopen enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De was wordt schoon door 3 procede,s, tw mechanisch(draaien van de trommel) thermisch (temperatuur van het water) en chemisch (waspoeder of vloeibaar waspoeder) Ook wasverzachter heeft invloed op het procede.

Veel bonte was op 30 graden celsius wassen (of lager) veroorzaakt de aanslag. Van tijd tot tijd een beduidend hogere temperatuur te kiezen (met de juiste wassoort bv linnen of katoen) maakt de wasmachine schoner van binnen.(al of niet met soda)

Hetzelfde euvel heeft men met vaatwassers en eco programma,s. De vaatwasser kan ook van tijd tot tijd een heter programma draaien ivm de vet en vuilresten.

De nieuwe generatie vaat en wasautomaten verbruiken steeds minder energie en water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk moet je opletten als de kledingstuk op 95 gewassen mag worden
alleen dweilen was ik op 95graden .

kledingstukken op 30 graden.

als je ze te drogen hangt moeten ze ook glad getrokken zijn dus geen plooien en zo