Waarom stinkt mijn was als het uit de machine komt, en wat kan ik daar aan doen?

Ik draai regelmatig een kookwas, gebruik niet teveel zeep, en laat de machine regelmatig met soda [zonder was] draaien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra hij klaar is haal ik de was eruit, een halve dag in de machine laten zitten, betekend op nieuw wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee geen indesit maat een LG.

Het beste antwoord

Wanneer je was uit de machine komt en toch vies of muf ruikt, dan kan er een aantal dingen aan de hand zijn:
•De was is te lang in de machine blijven zitten. Hang de was het liefst op, meteen nadat de machine klaar is met wassen.
•Je bent vergeten wasmiddel bij de was te doen. Draai de was nogmaals met wasmiddel en wasverzachter.
•Je hebt last van vetluis in je wasmachine.
Vetluis in de wasmachine
Vetluis in de wasmachine geeft een onaangename geur. Dit zowel aan de machine als aan het wasgoed zelf. Vetluis heeft niets te maken met luizen, maar wel met een vettige aanslag aan de wasmachine. Deze aanslag ontstaat door het gebruik van vloeibare wasmiddelen én het wassen op lage temperaturen. Er wordt veel reclame gemaakt voor wasmiddelen, waarmee je op erg lage temperaturen kunt wassen. Dit zou voordeliger zijn, vanwege de energiebesparing. Door de machine alleen maar op lage temperaturen te laten wassen, worden resten wasmiddel niet goed opgelost en blijven achter in de machine. Deze resten gaan stinken en zorgen ervoor dat je wasgoed onfris uit de machine komt.

De oplossing tegen vetluis in de wasmachine is om de wasmachine regelmatig een was op 90° te laten draaien. Doe bijvoorbeeld iedere keer wanneer je een handdoekkenwas draait of witte t-shirts wast de temperatuur op 90° . Je zult merken dat de was veel frisser uit de machine komt en weer lekker ruikt. Je kunt als extra middel ook nog iedere maand de machine laten draaien met HG Wasmachinereiniger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij wordt het tijd dat je het filter schoonmaakt! Onder in de wasmachine (aan de buitekant) zit een klepje waar je het filter kunt bereiken; hierin worden evt. broekzakrestanten opgevangen, maar ook blijft er stof zitten. Dat moet je met enige regelmaat uitspoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- De was er niet te lang in laten zitten (Met dit weer is een uurtje of 2 al lang (!)
- De rubber sluitingen eens schoon makenL: Bij het deurtje zit een rubberen ring, waarin wat water kan blijven staan. Dit kan heel smerig worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien laat je, je was af en toe te lang zitten dan gaat je wasmachine ook stinken..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ruikt is wasluis en de enige remedie is eigenlijk wat je al doet, spoelen op kooktemperatuur met soda. Je kunt de rubberen ring om de deur demonteren en apart schoonmaken. Ik had dit ook, spoelde maandelijks met soda zonder resultaat. Heb twee maanden geleden een nieuwe machine gekocht en dat helpt, maar is wel een dure oplossing.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelfs een nieuwe rubberen ring gezet en maak bij iedere wasbeurt de sleuf in de ring bij het duurtje schoon.
Sommige merken waspoeder en wasverzachters stinken heel erg .
Probeer eens een goed merk waspoeder en wasverzachter .
Bv. dash waspoeder en silan wasverzachter .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik eens schoonmaak azijn ipv wasverzachter, heeft hetzelfde effect en is een stuk goedkoper.
Zorg er ook voor dat als je je wasmachine niet gebruikt je het deurtje open laat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je klaar bent met wassen moet je de deur en het waspoederbakje open laten staan zodat de wasmachine goed kan drogen en luchten, zodat er geen schimmel en wasluis kan ontstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
En een lekker ruikende wasverzachter gebruiken kan ook helpen.