hoe werken messenslijpers voor kartelmessen?

er zijn messenslijpers te koop die ook kartelmessen zouden kunnen slijpen.
maar worden de punten en groeven daartussen dan niet beschadigd?

2 jaar geleden
2.7K
Edraket
2 jaar geleden
Een kartelmes slijp je aan de achterkant, aan de gladde kant.
Door daar het laagje weg te halen dat niet meer scherp is, wordt de andere kant automatisch weer vlijmscherp.

Antwoorden (2)

Het is mogelijk om zelf een kartelmest te slepen met een slijpstaaf, dit is een arbeidsintensief klusje maar het kan wel.
Voor regelmatig klein onderhoud zijn ze echter bijzonder geschikt. Daarbij is een groot voordeel dat je met slijpstaven ook gekartelde messen, zoals broodmessen, kunt slijpen. Dit lukt niet op wetstenen of met de meeste (elektrische) slijpsystemen. Let er wel op dat de diameter van je slijpstaaf vergelijkbaar is met de grootte van de kartels.
fremar
2 jaar geleden
Messenslijpers voor kartelmessen werken... niet.

De meeste messenslijpers slijpen een kartelmes alsof de kartels niet bestaan. In dit geval worden alleen de puntjes van de kartels scherper.
Het gevolg is dat het mes snel weer bot wordt, omdat juist die puntjes weer door aardewerk etc. slijten. Na twee of drie slijpbeurten hou je geen kartels meer over. Dan blijkt dat het lemmet te dik is voor een goede scherpte, dus snijdt het niet meer goed.

Ambachtelijke slijpers: de ambachtelijke slijper slijpt de kartelpunten op een wetsteen. De ‘kommetjes’ worden opnieuw aangescherpt met een zeer smalle wetsteen of (diamant)vijl. Die worden daarmee scherp en iets dieper. Als laatste wordt het geheel gepolijst.