Kan een magnetische waterontharder na een week gebruik zijn krachten fors verliezen?

Ik heb een magnetische waterontharder gekocht van 8000 gaus. De magneet was supersterk. Aan de rand van de watermeterput zit een metalen deel en de magneten, die ik losjes vast had, werden uit mijn handen getrokken. Met heel, heel veel moeite, kon ik ze eraf trekken en op de waterleidingmeter plaatsen. Omdat ik een foute bestelling had gekregen, heb ik ze na 1 week van de waterleiding afgehaald. Mij viel op dat de magneten veel minder krachtig waren. Is dit een fabrieksfout of verliezen alle magneten zo snel hun kracht. Of ...... zijn ze kapot gegaan, doordat ze aan de metalen rand van de put hebben gezeten?

2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Magneten behoren hun kracht niet te verliezen. En ze gaan zeker niet kapot doordat ze ergens aan vast hebben gezeten.
Het meest waarschijnlijke is dat de leiding net wat te groot is geweest of dat er wat vuil tussen de magneten in was gekomen waardoor ze niet goed tegen aan elkaar aan hebben gezeten (en daardoor makkelijk los gingen).
Een andere mogelijkheid is dat u de eerste keer probeerde de magneten uit elkaar te trekken en de tweede keer wellicht schuivend uit elkaar heeft gehaald. Schuivend uit elkaar halen gaat ook altijd gemakkelijker.
2 jaar geleden
joro
2 jaar geleden
Thecis, bedankt voor uw reactie. Dat klopt, er was wat vuil tussen de magneten gekomen. Verder las ik ergens dat de magneten op den duur allemaal kracht verliezen.....
Thecis
2 jaar geleden
Op den duur wel. Maar dat kan jaren duren. Het zal zeker niet in een week gebeuren (tenzij je er gekke dingen mee gaat doen zoals in een heel sterk magnetisch veld leggen, in een zeer sterk zuur leggen, er heel hard op gaat slaan, het heel warm laat worden etc).
Met het gebruik wat je beschrijft zal de magneet niet verzwakken, zeker dus niet in een week.
Alle permanente magneten verliezen heel langzaam hun magnetisme. Dat gaat sneller als je ze mechanisch mishandelt (er op slaan met een hamer) of als je ze verhit.
Maar ook als je dat niet doet verliezen ze langzaam hun kracht. Nu is er bij jou één voordeel: dat maakt bij magnetische waterontharders niets uit. Want die doen ook als ze nieuw zijn helemaal niets. Nou ja, niets, ze hebben je bankrekening lichter gemaakt. Als je je water wilt ontharden moet je een kostbaar apparaat aanschaffen dat door specialisten wordt geplaatst.
2 jaar geleden
joro
2 jaar geleden
@Escape, hij heeft echt een week goed gewerkt! Heb je zelf al eens een waterontharder geprobeerd? De werking is niet wetenschappelijk bewezen, maar dat betekent niet, dat het niet werkt. En tja..... de goedkope ontharders werken wellicht niet, maar dit was er eentje met een kracht van 8000 gaus.
Thecis
2 jaar geleden
@joro
Klopt. De werking is niet wetenschappelijk bewezen. Sterker nog, het is wetenschappelijk bewezen dat het níet werkt. De vraag is dan ook of het water daadwerkelijk zachter is geweest of dat dit toch een placebo effect is geweest.
joro
2 jaar geleden
Inmiddels heb ik een andere magnetische waterontharder. Hij werkt perfect. Voorheen zat er een vliesje op de thee als de thee koud was geworden. Theeglazen hebben nadat de thee opgedronken is geen bruine aanslag meer. De waterkoker hoef ik veeeeeel minder te ontkalken. De magiko 8000 werkt echt perfect!