Hoe komt het dat, ondanks dat de klepel van mijn klok volgens mij juist is afgesteld, de klok desondanks 20 minuten voorloopt ?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
Utrecht
2 jaar geleden
Klok gelijk zetten, probleem opgelost.
Griffin
2 jaar geleden
Ben benieuwd hoe je vastgesteld hebt dat de slinger/klepel juist is afgesteld.

Antwoorden (1)

13jul21
“ondanks dat de klepel van mijn klok volgens mij juist is afgesteld”
Ik vermoed dat de afstelling die jij hebt uitgevoerd een basis-instelling is die nog een nadere bijregeling nodig heeft.
Daartoe zul je het verstelbare gewichtje dat op de slinger zit nog een beetje naar beneden moeten schuiven door aan de instelmoer te draaien.
In elk geval is het zo dat een klok mooi recht moet hangen of staan, en de afstelling is nog niet goed als een klok teveel voor of achter loopt.

In hoeveel tijd loopt je klok 20 minuten vóór? Schrijf op hoeveel minuten hij in 24 uur voor gaat lopen.
Draai het gewichtje daarna bijvoorbeeld één slag naar beneden, dus de moer één keer ronddraaien, en kijk dan hoeveel langzamer de klok gaat lopen in 24 uur.
Zo kun je met kleine stapjes de afwijking steeds kleiner maken.

In de bron van Lars Dekker vind je tevens een link naar een andere pagina van hem die gaat over het helemaal goed recht hangen of recht plaatsen van het uurwerk in de klok.