Wasmiddelgeur uit kleding verwijderen? of uit andere items?

Ik koop soms weleens iets 2e hands zoals een kledingstuk. Dit stinkt ik veel gevallen extreem sterk naar wasmiddel.

Als test heb ik weleens een fles Dasty in een emmer water gedaan en het kledingstuk hier enkele weken in laten weken (soms maanden), vervolgens dit tientallen keren uitgespoeld en hierna op 60 graden de wasmachine in met heel veel (Neutral, Klok) wasmiddel en nog steeds stinkt de kleding heel zwaar naar wasmiddel.

Als ik het vervolgens nog 5 tot 10 keer was wil het weleens zo zijn dat de dunne gedeeltes van de stof niet meer stinken maar de kraag en de manchetten die wat dikker zijn blijven intensief ruiken.

Vaak is het zo erg dat als je het kledingstuk in een ruimte hangt (nadat het alle bovenstaande stappen heeft ondergaan) en je vervolgens een uur later terug komt dat de ruimte alsnog naar wasmiddel ruikt.

Hetzelfde geldt voor andere gebruikte zaken zoals een tablet, telefoon, toetsenbord of gameconsole. Vaak zitten hier ook geuren in omdat het item een lange tijd in een huis heeft gelegen waar deze chemische wasmiddeldamp 24/7 hangt.

Ook hiervoor zou ik graag tips ontvangen want ik heb geen idee hoe ik de geur uit plastic moet krijgen.

Allereerst ben ik vooral benieuwd of meerdere mensen dit ervaren en of jullie tips hebben om dit eruit te halen.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is wasbenzine, terpentine en thinner.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.9K
Rieneke1
3 jaar geleden
Weken in azijnwater al geprobeerd? Voor een paar uurtjes?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel Riemeke. Dat ga ik eens proberen. Het is alleen wel belangrijk om de geur niet als geur te zien. Ik denk meer dat het te vergelijken is met een substantie zoals olie aangezien het extreem hardnekkig is.

Antwoorden (1)

Doe het kledingstuk in een grote plastic zak en voeg er een paar scheppen soda aan toe. Sluit de zak goed af en laat die 24 uur staan. Als het goed is heeft dat de geur geneutraliseerd. Eventueel kun je het daarna nog een tijdje buiten in de wind laten wapperen, dan moet de stof weer helemaal opgefrist zijn.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor je reactie Amadea. Adviseer je om het er droog of nat bij te doen? Ik heb op dit moment een (super zeldzame) parkajas waar dons in zit die enorm stikt naar wasmiddel maar ik ben bang dat het dons beschadigd als ik hem te vaak was en ik heb hem al 1 keer gewassen met dasty en wasmiddel dus ik moet uitkijken met de stappen die ik neem. Hij heeft trouwens ook al buiten gehangen een paar dagen. Vervolgens hang ik hem in de garage en een dag later ruikt de hele garage naar wasmiddel.....
Amadea
3 jaar geleden
Droog. De sodamethode werkt ook voor voorwerpen als tablet, telefoon, toetsenbord en gameconsole.