Wat is dit voor aanslag op mijn tegels en hoe krijg ik het weg?

Dit zit er al sinds ik in dit huis ben gekomen, wanneer er een plas water blijft liggen is dit precies de rand daarvan. Mijn aanname is daarom dat het kalk moet zijn.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- HG kalk weg (volgens instructies 5 min intrekken daarna wegspoelen)
- Kalkreiniger van de Action
- Schoonmaak azijn (intrekken geprobeerd)
- Groene zeep (nacht intrekken geprobeerd)

Dit alles heeft totaal geen effect.

Ik ben ten einde raad. Herkent iemand dit?

Picture for question
3 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vreemd. Probeer eens de ouderwetse soda.
paulus811
3 jaar geleden
Wellicht helpt schuren met heel fijn waterproof schuurpapier (korrel P400), uiteraard eerst voorzichtig proberen.
Inekez1
3 jaar geleden
Het lijkt mij ook kalkaanslag. Als het niet wil oplossen in azijn en kalkreiniger, moet je inderdaad gaan boenen en schuren. Probeer een stukje met de hand (met fijn schuurpapier zoals paulus aangeeft, of met een goed, nieuw schuursponsje). Lukt dat wel, maar schiet het niet op omdat het zoveel is, dan kun je overwegen om de rest van de vloer met een schuurmachine te doen, of met een polijstschijf die je op boormachine of haakse slijper kunt zetten. Als je dan toch op je knieën op die vloer zit: controleer ook even je voegen. Ik kan het op de foto niet goed zien, maar het lijkt of de voeg tussen vloer en wand op 2 plaatsen een stukje kit mist.

Antwoorden (2)

Is dat kalk? Dat lijkt me toch zo.

Kalk van tegels verwijderen... er zijn heel veel tips uit de tijd van 'de bomma'.
Doek goed nat van karnemelk een nachtje laten trekken
Tandpasta erover smeren
Doek nat van azijn erop laten liggen voor een tijdje ( probeerde je al )
schuren (voorzichtig) met krijt
sopje van wasverzachter
citroensap
natuurazijn
zout/azijn sopje laten inwerken
en zelfs cola kon ik online vinden als ontkalker voor vb toiletten... een mogelijkheid voor tegels misschien ook.
3 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen. Door het voorkomen van aanslag bespaart u zich de tijd die vereist is om het te verwijderen. Neem dus na een douche of bad even de tijd om de tegels met wat water schoon te maken en maak ze daarna goed droog met een handdoek.
Als iets natuurlijker alternatief voor ontkalker of een combinatie van azijn en bakpoeder kunt u ook citroensap gebruiken. Het werkt misschien iets minder goed bij hardnekkige aanslag en u moet het iets langer laten inweken, maar voor de meeste aanslag vervult het zijn taak prima.
Gebruik bij het schoonmaken van tegels van natuursteen bij voorkeur geen azijn of ontkalker. In dit geval kunt u beter kiezen voor een natuurlijker alternatief, zoals citroensap of een neutraal schoonmaakmiddel.
fremar