Wat moet je doen met een bio-ethanol haard, waar je per ongeluk lampolie in gedaan hebt?

Ik heb zoveel mogelijk olie weggehaald in het bak. Alleen zie ik dar er aan de zijkanten een soort beschermhoes zit.
Kan het kwaad als ik nu weer bio Ethanol gebruikt? Of kan ik het niet meer gebruiken?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (1)

Als de brander een vulling heeft van keramische wol dan kun je de lampolie gewoon opbranden, of mengen met een beetje bio-ethanol. Lampolie brandt anders, gaat waarschijnlijk walmen en geeft roet. Zet de bak dus buiten om de lampolie op te branden. In de meeste gevallen zal de keramische wol gewoon intact blijven en na het branden met lampolie ook weer gewoon functioneren met bio-ethanol. Om de restjes lampolie er goed uit te krijgen kun je het beste een beetje bio-ethanol toevoegen, aansteken, op laten branden, af laten koelen, opnieuw bio-ethanol erin, leeg laten branden en daarna pas weer binnenshuis gebruiken.

Een brander op basis van keramische steen wordt onbruikbaar door lampolie, omdat de vettige olie de poriën in de stenen verstopt. De keramische wol werkt met lampolie als een soort lont. Raakt de keramische wol toch beschadigd, dan kun je gewoon een stukje nieuwe wol bestellen en vervangen. De rvs-behuizing wordt misschien een beetje zwart van het walmen en roeten van de lampolie maar dat is eenvoudig schoon te maken.