Ik snijd steeds mijn vingers open met een dunschiller. Wat kan ik hiertegen doen?

Vooral bij kleine aardappels heb ik stads ook m’n vel op m’n knokkels te pakken. Heel vervelend, want ik vind het fijn om zo dun te schillen. Moet ik een andere dunschiller? Of een andere manier van schillen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
ronron1212
3 jaar geleden
Koop een andere dunschiller in de vorm van een mes

Antwoorden (2)

Als je met de dunschiller het vel van je knokkels haalt, dan houd je dus de aardappel vast zoals je ook een fles of glas zou vasthouden en dan schil je bovenlangs. In plaats daarvan kun je beter je hand andersom houden, met de palm en vingertoppen naar boven. Het is dan eenvoudiger om de kleine aardappel hoog genoeg tussen je vingers te houden en steeds een beetje te draaien zodat je je vingers niet raakt bij het schillen. Wel steeds kleine stukjes schillen en elke keer de aardappel een beetje draaien in je hand.

Er zijn ook mensen die het andersom doen: die houden de dunschiller vast in 1 hand en bewegen dan de aardappel langs het mesje. Op die manier heb je wellicht iets meer controle, omdat je het draaien van de aardappel en de op-en-neer beweging met dezelfde hand maakt. Vooral voor mensen die moeilijk met 2 handen tegelijk 2 verschillende bewegingen kunnen maken is dat een goede manier omdat je beide bewegingen met 1 hand maakt.

Je zou kunnen proberen of het met een andere dunschiller makkelijker gaat. Er zijn dunschillers waarbij de mesjes in de lengte zitten, zoals bij een gewoon mes. Maar ook dunschillers die het mesje in de breedte hebben, zoals bij het mesje op de foto bij de vraag, maar dan met een rond handvat dat je anders kunt vasthouden dan het 'platte' handvat. Voor een paar euro heb je een andere dunschiller, dus geen grote investering om het eens te proberen.
3 jaar geleden
Op Albert Heijn staat een filmpje waarin je kunt zien hoe je aardappelen schilt met een "penvormige" dunschiller.

Trouwens ik heb eenzelfde vorm dunschiller als op jouw foto. Ik kom nooit bij mijn knokkels. Houd de aardappel tussen duim en wijsvinger en maak neergaan de bewegingen.