Kan ik de dolce Gusto met gewone schoonmaakazijn ontkalken?

Ik zie dat er een speciaal & erg duur ontkalkingsmiddel voor de Dolce Gusto op de markt is. Ik wil daar niet zoveel geld aan uitgeven. Heeft iemand ervaring met het ontkalken van de Dolce Gusto met simpele schoonmaakazijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (1)

Ja, elk apparaat kan je met azijn of citroenzuur ontkalken.
Van citroenzuur kan je zakjes oplossing kopen op de supermarkt. Citroenzuur is iets zachter dan azijn.
De azijn 1 op 1 verdunnen en het reservoir vullen. Een menuutje laten doorlopen en afzetten. Na 15 minuten helemaal laten doorlopen en dan drie maal met schoon water laten doorlopen. Met de azijnzuur of andere apparaat ontkalker het voorschrift op de verpakking volgen.
Elke fabrikant wil graag zijn eigen dure spulletjes verkopen, maar er zijn dus goede alternatieven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Je kunt Nespresso apparaten beter niet met azijn ontkalken omdat het losgekomen kalk de dunne leidingen kan verstoppen. Een Dolce Gusto apparaat ken ik niet, maar lijkt me op hetzelfde principe gebaseerd. Zomaar roepen dat je 'elk apparaat' met azijn kunt ontkalken is niet correct.
paulus811
3 jaar geleden
Hier de link naar het artikel met meer info waarom je geen azijn moet gebruiken om een Nespresso apparaat te ontkalken. https://www.nespressoontkalken.nl/nespresso-apparaat-niet-met-azijn-ontkalken/