Hoe onstaat het aparte geurtje aan alle oude spullen van vroeger?

Als ik op zolder tussen de oude spullen loop ruik ik meteen dat kenmerkende oude geurtje. Door welk proces ontstaat dit geurtje? Wat is de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/56965/ontstaat-oudemensenlucht/

Antwoorden (1)

Op alle oude organische spullen gaan in de loop van lange tijd (zelf als het droog is) schimmels groeien. Deze schimmels hebben een heel eigen geur die je in het najaar in sterkere mate tegenkomt bij b.v. paddenstoelen. De schimmels groeien op en in hout, papier, katoen, wol e.d. Het heeft niet zo veel met oude lichaamsgeur te maken omdat je het ook heel sterk ruikt bij b.v. een tweedehands boekwinkel en in een doos heel oude kranten.
Voor wat betreft jouw fotoalbums betreft het dus het muffe papier.
Toegevoegd op 02 juni 2020 09:40: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Dat lijkt me het juiste antwoord.