Is schoonmaakmiddel / afwasmiddel voor de vaat nou echt nodig?

Ik wil het water niet verder verontreinigen. Om die reden douche ik bijvoorbeeld ook zonder shampoo en alleen met water. Nu zit ik wel de hele tijd mijn vaat schoon te maken met afwasmiddel maar vroeg mij af; is dit nou echt nodig? Kan ik niet gewoon heel heet water gebruiken om zo ongewenste bacteriën te doden en zo het water zo rein mogelijk te houden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Kijk even bij de antwoorden op deze vraag:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/190205/zeep-mee-schoon-warm-water/
MasterSword
4 jaar geleden
En bacteriën gaan pas dood boven de 60 graden,
afwasmiddel is voor zeep resten niet voor de bacteriën. Ik zelf stop alles in de vaatwasser op 75 graden.
( En doe niet veel afwas poeder in de vaatwasmachine )
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zonder 'zeep' is vet niet te verwijderen. *Servies moet dus gemiddeld altijd met zeep gereinigd worden. Ben je met vakantie dan is een flesje/beker met water niet erg, maar geen vette dranken steeds in een beker, dan is een afwasje met afwasmiddel echt nodig. Vet wordt vies. *Douchen : Eigenlijk kan je beter vaker zonder zeep douchen en af en toe *met* om een kurkdroge huid tegen te gaan die anders alleen maar verergert. (Insmeren helpt ook) *Shampoo wordt veel te vaak en veel gebruikt. Neem een alledag shampoo - niet zo geconcentreerd en was je haar een tijdje minder - wel met water maar zonder shampoo.
Je haar blijft beter, wordt minder snel vuil of vet.
tinus1969
4 jaar geleden
Het punt is niet, of zeep nodig is; als je geen zeep gebruikt, heb je meer warm water nodig, en/of een doekje om vet weg te vegen. Elk alternatief is milieubelastend; zeep vervuilt, water warm maken vervuilt, een doekje vervuilt ook.

Antwoorden (4)

Zeep is toch nodig voor vet resten.
Je kunt iets kopen wat beter is voor milieu
( Klok Eco afwasmiddel )
4 jaar geleden
Nee, het is niet nodig om het schoon te krijgen. Gewoon af spoelen en borstelen onder de hete kraan spoelt ook al het vet weg. Afwasmiddel voegt vrij weinig toe om het schoon te krijgen. Het gaat er alleen frisser door ruiken. En misschien doet het wat tegen kalkaanslag.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Kost dan wel erg veel warm water.
grasmaaier
4 jaar geleden
Voor een kleine 1 persoonsafwas zoals bij mij valt het best mee. Bij een grote afwas zou het wel te veel zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb tijdelijk in een land gewoond waar men helemaal geen schoonmaakmiddelen gebruikten. Idd heet (gekookt) water en een ruwe doek voor afwas. Bezem en dweil voor de vloer etc. Niemand van ons werd ziek.
Zonder 'zeep' is vet niet te verwijderen.

*Servies moet dus gemiddeld altijd met zeep gereinigd worden. Ben je met vakantie dan is een flesje/beker met water niet erg, maar geen vette dranken steeds in een beker, dan is een afwasje met afwasmiddel echt nodig. Vet wordt vies.
*Douchen : Eigenlijk kan je beter vaker zonder zeep douchen en af en toe *met* om een kurkdroge huid tegen te gaan die anders alleen maar verergert. (Gedegen Insmeren helpt ook).
*Shampoo wordt te vaak en veel gebruikt. Neem een zogenaamde alledag shampoo -niet zo geconcentreerd- en was je haar een tijdje minder - wel met water maar zonder shampoo.
Je haar blijft beter, wordt minder snel vuil of vet.

Vet van levensmiddelen - Hoeveel verbruik je door een vaatwasser te gebruiken?
Handwas beetje afwasmiddel en naspoelen met heet water. Niet stromend - dat is een vorm van verspilling - en veel vormen van elektisch schoonmaken zijn eigenlijk niet nodig maar puur voor het gemak en daardoor duur en in feite beter om te schaffen voor het milieu dan een zeepsopje.
.
Laatste regel- ... en in feite beter om AF te schaffen voor het milieu dan een zeepsopje.
Toegevoegd op 01 december 2019 16:44: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je vraagt of afwasmiddel echt nodig is.
Ik denk dat er 2 antwoorden mogelijk zijn: voor het reinigen zou je het evt kunnen oplossen door heet water te gebruiken en goed te borstelen (zoals al is gezegd).
Als je dit echter vraagt omdat je beter bezig wilt zijn voor het milieu, denk ik dat je moet zeggen dat afwasmiddel wel nodig is.

Om vet van borden en vooral uit pannen te krijgen heb je heel veel, heel heet water nodig, veel meer dan als je er een beetje afwasmiddel bij gebruikt. Dat is dus een afweging tussen twee kwaden, klein beetje zeep, veel meer water verbruiken en nog extreem verwarmen ook.

Dit antwoord zit dus een beetje tussen de andere antwoorden in, maar in mijn optiek de enig juiste conclusie als je begaan met het milieu, en die conclusie trek ik uit het feit dat de het water niet onnodig wilt verontreinigen.