hoe kan ik gedroogde lijm silicone verwijderen uit kleding?

4 jaar geleden
13.2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Je kunt wasbenzine proberen maar ook groot kans dat je je kleding beschadigd.
Goede silicone is alleen mechanisch verwijderbaar.

Antwoorden (3)

Siliconenlijm is een lijm gemaakt van silicium en zuurstof (silicoon). De lijmverbinding komt tot stand door polymerisatie van vocht met de siliconen. De silicoon polymeren zijn niet op te lossen. Je zal de gedroogde (gepolymeriseerde) lijm dus niet goed uit de kleding kunnen verwijderen. Op harde oppervlakken zou je het met iets scherps kunnen proberen, maar dat gaat natuurlijk niet met textiel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een stuk keukenpapier op het kledingstuk leggen en met de strijkbout eroverheen gaan. in de stand waarmee je het kledingstuk normaal ook strijkt. Dan wordt de lijm vloeibaarder en kun je de lijm verwijderen met keukenpapier. De laatste restjes kun je eventueel verwijderen met aceton of wasbenzine.
Ik heb dit uit eigen ervaring.
Toegevoegd op 03 november 2019 11:13: tekst
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Silicone wordt niet vloeibaar door warmte.
Lijmpistool lijm (is geen silicone) wel.
Probeer eerst met iets scherps, misschien een nagelvijl er wat af te schrapen. Dan moet je op een klein onopvallend stukje stof kijken of aceton (nagellakremover) vlekken maakt, zowel dan moet je dat niet proberen, zoniet dan kun je dat gebruiken en gaat het er in de meeste gevallen uit.