Hoe voorkom ik een witte waas op (zwarte) kleding?

Goedemorgen allemaal,

Sinds enkele maanden ben ik erg ontevreden over hoe mijn wasgoed uit de wasmachine komt. Zelfs nieuwe kledingstukken zijn soms na één keer wassen al zo vaal dat het lijkt alsof het al minstens 20 keer gewassen is. Ik durf zwarte was al niet meer in de wasmachine te gooien, want er zit standaard een witte waas op na het wassen. Eerder heb ik deze problemen niet gehad. Ik was netjes volgens de richtlijnen van de waslabels, draai regelmatig een kookwas en houd daarbij ook de rubbers en het filter schoon. Ik heb al contact gehad met de fabrikant van mijn wasmachine , maar zij willen niet verder kijken dan hetgeen ik al heb uitgeprobeerd. Mijn wasmachine komt uit 2011, dus het lijkt me nog niet echt tijd voor een nieuwe. Wie weet raad?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.6K
Antoni
5 jaar geleden
Voor zwarte materialen maken sommige wasmiddelfabrikanten speciale wasmiddelen. Deze zijn dus specifiek en alleen bedoeld voor zwart wasgoed. Misschien heb je daar wat aan? Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet dus ook niet hoe ze werken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt al een heel goed antwoord ontvangen.
Nog een paar aanvullingen die ook kunnen helpen:
Gebruik geen wasverzachter, het azijn maakt ook al zacht.
Gebruik niet te veel wasmiddel, het liefst vloeibaar. Poeder lost niet goed op.
Doe ook echt alleen zwart in de machine, geen donkergrijs erbij bijvoorbeeld.
Inekez1
5 jaar geleden
De witte waas op de foto ontstaat vooral door kleine pluisjes. Met een pluizentondeuse kun je die weer verwijderen. Bij sommige stoffen is het ontstaan van dergelijke pluisjes eenmalig, namelijk bij de eerste keer wassen. Een goed kledingmerk zorgt dat de stof of het kledingstuk wordt gewassen (en evt. geschoren) voordat het wordt verkocht, maar bij goedkopere kleding kun je dat niet verwachten. Bij zachte, wol-achtige stoffen is het pluizen inherent aan de stof en zal dus elke keer opnieuw gebeuren. Na een aantal keren scheren wordt de stof merkbaar dunner, dan kun je er soms beter voor kiezen om een zwart-gemeleerd kledingstuk te dragen, iets in een andere kleur te kopen, of een effen stof te kiezen die door-en-door geverfd is. De stof op de foto is ook niet door-en-door geverfd (waardoor pluisjes ook zwart zouden zijn) maar geprint.

Antwoorden (1)

Warm water maakt de vezels kapot, waardoor de kleuren eerder vervagen.
Was je kleding op de koudst mogelijke stand. Het water mag niet warmer zijn dan 30ºC.
Gebruik het kortste wasprogramma. Net zoals je je zwarte kleding zo min mogelijk in de was moet doen, moet je ook proberen het wasprogramma zo kort mogelijk te houden.
Sla de droger over:anders op koudste programma.

Voeg een beetje azijn toe. Dit kan alleen als je een bovenlader hebt. Voeg tijdens het spoelen van de wasmachine 250 ml witte azijn toe. Doe de azijn rechtstreeks in de trommel, niet in het wasmiddellaatje.
Door azijn toe te voegen hou je de kleding mooi zwart, doordat het de kleur fixeert en restjes van het wasmiddel verwijdert. Die restjes kunnen anders een laagje op je kleding achterlaten, waardoor het lijkt alsof de kleur is vervaagd.
fremar