Waarom wordt de was zo hard als ik ze ophangt?

ik gebruik genoeg wasverzachter en als ik de was uit drooger halt zijn lekker zacht maar hang ik ze op rekje worden ze erg hard!!

5 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Dat kan alleen maar komen door de kalk in je kraanwater.
Elke keer als je wast gaat er een beetje meer kalk in de stof zitten, en dat gaat er niet meer uit.
Ook niet door wasverzachter.
Je kunt beter een beetje azijn bij de was doen. Dat lost wel kalk op.
Begin voorzichtig, en als je ziet dat de was er niet door verkleurt of zo, de volgende keer een beetje meer.
5 jaar geleden
Een interessante vraag, waar m.i. nooit echt grondig onderzoek naar is gedaan. Maar ik kan je denk ik wel een idee geven waar het aan kan liggen.

Textielvezels in water vormen zwakke bindingen met het solvent (genre waterstofbruggen, dipoolinteracties, van der Waalsinteracties, ...) van hetzelfde soort dat er voor zorgt dat een stuk papier, als je het nat op een glad oppervlak kleeft, ook als het droog is min of meer blijft plakken. Hetzelfde proces is aan de gang in je opdrogende handdoeken - de vezels vormen zwakke bindingen met het solvent, en naarmate dat langzaam verdampt, ook met elkaar. Je krijgt dus een heel precair, bros en makkelijk te verbreken netwerk van allerhande zwakke bindingen, die er allemaal samen voor zorgen dat je handdoek stijf en hard aanvoelt als hij droogt op een droogrek.

In een droogkast gebeurt natuurlijk net hetzelfde - alleen wordt je drogende handdoek daar continu door elkaar gesmeten, waardoor de vezels niet de kans krijgen om bindingen aan te gaan met elkaar, en het textiel lekker zacht blijft omdat alle vezels mobiel blijven.
fremar
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Wat is een droogkast? Hetzelfde als een wasdroger?
fremar
5 jaar geleden
blijkbaar wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, Een droogkast is niet hetzelfde als een wasdroger. Een droogkast is eigenlijk een aanvulling op een normale wasdroger. In een droogkast wordt door middel van het verwarmen van de lucht de kleding op zeer voorzichtige wijze gedroogd. Dit gebeurd aan de hand van statische lucht. Bijkomend voordeel van deze wijze van drogen is dat kleding zoals minder gaat kreuken.
https://www.deschouwwitgoed.nl/droger/wat-is-een-droogkast-en-wat-kunt-u-hiermee
https://www.wasmachines.nl/nieuws/waarom-kleding-hard-aanvoelt-na-het-wassen/