Waarom laat men in Nederland zeep achter bij de afwas?

En vervolgens met de vaatdoek eroverheen. Is er een reden voor? In de meeste landen hebben ze twee wasbakken waardoor je de mogelijkheid hebt om water te besparen en alsnog omspoelen.
Of is er een andere reden?

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom laat men in Nederland zeep rest bij de afwas zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je aan dit inzicht?
Ik ken het niet op die manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb heel veel mensen het zien doen, en alsnog persoonlijk gevraagd, en de antwoord is dat ze mee hebben gekregen vanuit huis en niks anders kennen./ Is het niet zo dan? hoe doen jullie het thuis?

Het beste antwoord

Ik denk dat Nederland een van de weinige landen is die zo viest afwast. Ik heb dit ook zo van huis uit geleerd. Totdat ik een Surinaamse familie leerde kennen. Die spoelen alles 2 keer af, en af en toen realiseerde ik mij pas hoe vies ik de afwas deed.
Zo leren we nog eens wat van andere culturen!
Overigens komt dit doordat de meeste Nederlanders 1 wasbak hebben en dit dan ook nog eens in een afwasteiltje deed. Dus er was geen ruimte voor een extra spoelbakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt dat heeftmijn man ook gezegd hahaha. Lief klint dat. ik ben zelf Zimbabwaans en hij is Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahah dan heb jij hem dus ook afwassen geleerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat ligt eraan wat ze gewend zijn. Je zult je verbazen dat die kinderen veel hoger weerstand hebben dan wij.
Btw je kunt dit als een vraag gooien waarom kinderen daar zo gewassen worden. Het is wel gezonder dan chemicaliën die men in de lichaam gooit.

Andere antwoorden (10)

Kleinere huizen = minder plaats om twee wasbakken.

(Nederland heeft bvb. veel kleinere huizen dan België: wc'tje onder de trap is daar ook een voorbeeld van)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat nooit zeepresten achter op de afwas!
Na het afwassen spoel ik alles na met schoon water;-)
Dus..niet iedereen doet dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij om te zien dat niet allemaal het doen Super!!!!!
het afdrogen van de afwas heb ik ook van thuis uit geleerd
maar ik heb ook geleerd dat je de afwas altijd na spoelt
en het hoeft niet met 100 liter water je kan de kraan ook zachtjes laten lopen dus......
bij mij nooit zeep resten op de afwas!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de huishoudens die ik meemaak zie ik nooit gebeuren dat men zeep aan de afwas laat zitten, dit wordt overal netjes afgespoeld!
Is hier een onderzoek naar geweest ofzo? Waar haal je deze onzin vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag lijkt mij gebaseerd op een onjuiste stelling.
ik spoel de afwas na het sop altijd af in een ander teiltje en zet het daarna op een droogrekje.
als je ziet wat er in het spoelwater nog achterblijft, zeker tegen het eind van de afwas, ben je blij met een extra spoelbeurt.
ik ging er van uit dat iedere handafwasser in Nederland het zo doet.
ik leerde het op deze manier van mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is echt niet gebasseerd op een onjuiste stelling , ga maar eens een weekje op een camping staan ze halen zo de atwas uit het sop en afdrogen maar heb ook in de thuiszorg gewerkt en dan zie je die mensjes ook zo de afwas doen op een enkeling na
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel @ Mhdw56. Mijn vraag is ook niet bedoelt om niemand te kwetsen. Ik wou graag weten. Mijn schoonouders en mensen om me heen doen het.
In Afrika zijn er ook de Masai mensen, maar we lopen niet allemaal in die kleding :)
Nou eh ik spoel het ook nooit af..........heb overigens nooit een zeepsmaak in mijn mond. Wat ik wel doe is pannen voor gebruik even omspoelen. Vroeger wasten ze toch af met zout, en daarom misschien dat ze het nu nog zo doen. Of was het zand? Soda?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was soda :). Ik ben blij dat je erg eerlijk erover bent. Daar heb ik er wat aan. Kan ik ook op school wat vertellen
Ik hoefde dat vroeger echt niet te proberen thuis.Mijn moeder kreeg een hartverschuiving als ik teveel water gebruikte.Later nog was allang getrouwd en had geen afwasteiltje en moest er direct een gaan kopen..Ik sprong namelijk veel te makkelijk met het water om.Het is ook helemaal niet nodig als je het maar goed afdroogt.
Idd zie ik bij mij collega's die niet in Nederland geboren zijn dat ze makkelijk met water omgaan en alles nogmaals afwassen.
Ik denk dan dat ze smetvrees hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onwetendheid, gemakkelijkheid. Je wordt er vast niet ziek van. Wist je dat de afwas afdrogen met een theedoek onhygienisch is! Je kan de vaat het beste aan de lucht laten drogen. Heerlijk voor mensen die niet van afdrogen houden. :) Overigens ik spoel ook het sop eraf, van mijn o zo hollandse moeder geleerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn afwasmachine spoelt de afwas na met schoon water!!
Dus alles veilig schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leerde al heel jong van mijn Indische oma,dat alle afwas nagespoeld moet worden, anders is het niet hygiënisch.
Ook vlees wordt voor het bereiden gewassen.