In de 19e eeuw was de 100% natuurlijke Marseille zeep een enorm succes. Waarom juist in de Provence deze zeep werd gemaakt? Omdat er een overschot was aan de grondstoffen: natuurlijke olie (olijfolie), soda en zout. Nog steeds wordt de zeep naar dit enorme oude recept gemaakt. Marseille zeep is geen Marseille zeep als er andere bestanddelen bij zitten.
Savon de Marseille:

de zeep wordt gemaakt in de regio Marseille
de zeep is gemaakt volgens traditioneel verzepingsproces
er worden alleen plantaardige oliën als ingrediënt gebruikt
aan de zeep worden geen kleurstoffen, geen geurstoffen en geen conserveringsmiddelen toegevoegd
fremar
6 jaar geleden
Marseillezeep is een geheel natuurlijk product op basis van 72% olijfolie. Verder zit er palmolie, kokosolie, natriumchloride en natriumhydroxide in.

De harde zeep is behalve als toiletzeep geschikt als vlekverwijderaar, voor het wassen van babykleding, zelfs te gebruiken als tandpasta en als ontsmettingsmiddel voor wondjes.
De vorm van de zeep is gericht op de waspraktijk van vroeger: vrouwen wasten het linnengoed bij de rivier of de openbare wasplaats. Zij gaven de voorkeur aan een groot en vierkant stuk zeep: daardoor konden ze er lang mee doen en was de zeep ook met natte handen goed vast te pakken.

Ontdekkingsreizigers gingen in de 16e eeuw de Middellandse zee op en belandden in Syrië. Daar ontdekten zij alepzeep en ze namen de receptuur daarvan mee terug naar Marseille. Doordat de Provence beschikte over grote hoeveelheden van de drie hoofdbestanddelen voor natuurlijke zeepproductie: olijfolie, natuurlijke soda en zeezout uit de Camargue, ontwikkelde dit gebied zich vanaf de Middeleeuwen tot het belangrijkste gebied voor zeepziederijen. Als kruispunt van drukke handelsroutes ontwikkelde Marseille in de 17e eeuw zich tot de belangrijkste Franse producent van zeep.
Amadea